Skill på ag4 m8 human blitzer.
  • Hej. Jag har precis spelat min första säsong bloodbowl. Den var kort, bara 8 matcher men späckad av action. Genom nybörjartur och förhoppningsvis lite skicklighet lyckades jag vinna. Det är snart dags att redrafta laget och jag är otroligt klyven på vilken skill jag ska ta på min mest lovande spelare, som precis fick 31 SPP,

Lagen jag mötte/möter är

2 orker, 1 chaos, 1 human 1 Wood elf, 2 skaven så fanska balanserat bashy/agility. Jag spelar humans.

jag lutar mellan strip ball tackle guard främst men öppen för andra skills med, och gärna tips.

Länken är till ett google spreadsheet med mitt lag.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/18CdfvZJcI8inJlbz0VaKxJ_AWHo_FY8e95U0b4Y0pcg/edit?usp=sharing
  • Tackle.
  • Dodge
  • @coma säger dodge, vilket är en bra skill om du rullade en dubbel.

Jag gillar "mobila" blitzers som lätt tar sig fram för att hjälpa.

Jag skulle nog köra på guard i detta fall eftersom strip ball tappar mycket av sitt värde iom du har så många lag med sure hands "gratis" i ligan.
  • Jag håller med Frantic. En mobil guard som dessutom inte behöver vara överdrivet rädd för att stå kvar och markera är sjukt värt för alla lag.

En annan variant jag gillar för hög movement är shadowing; ett underskattat irritationsmoment. Men förmodligen inte värt för någon som också rullat +AG.
  • @Frantic Tackarrr! Sovit för lite senaste dagarna.

Guard är definitivt den skill jag skulla ta om du inte fick dubbel för dodge förstås.
  • Tack för tipsen. Jag går nog med guard.

Har en blitzer med tackle/guard redan. Hans guard har gjort hur mycket som helst och vill gärna ha en till. Vill även ha en till tackle, men jag har en lineman med wrestle som levlar snart. Och om jag ställer honom smart får han vara block/dodge runner stopparen.

Jag kör även utan en ogre, men mpnga motståndare har ogres/rat ogres etc. För att inte tala om alla black orcs och chaos warriors. Skönt med guard där.

Om någon har fler tips på vad jag borde göra med laget så är det välkommet. Jag vill tex ha en till catcher, mest för jag konverterat en som jag är mycket nöjd med. Vet dock ej om det är helt galet.
  • Två guard är mer än dubbelt så bra som en. Två tackle är inte fullt dubbelt så bra som en. Wrackle är dock en väldigt bra combo så kör på den!
  • Snow said:

Två guard är mer än dubbelt så bra som en. Två tackle är inte fullt dubbelt så bra som en. Wrackle är dock en väldigt bra combo så kör på den!

Yes. Wrestle snubben har snabbt blivigt en av mina favoriter. Tack vare wrestle har han öppnat upp mycket samt funnit sig själv i situationer där han både gjort TDs och passat fram TDs. En tackle på honom och han är guld. Synd att inte alla linemens kunde vara så bra. Lite kluriga att levla utan MVPs.
  • MA8 AG4 med Tackle blir väldigt mobil och når 10 steg.

Både skavens och wood elfs har ST2 Dodge spelare med MA8/9

Visst är guard bra men mer troligt på grinders som kan ta skit.

Denna hjälte är mer än en grinder
  • Varför tog du inte dodge på throwern kan man fråga sig?
  • razta said:

Varför tog du inte dodge på throwern kan man fråga sig?

Well... jag var nära. Tillslut var det några faktorer som avgjorde +1 strenght.

Alla i mitt lag har st 3 och jag möter många str 4/5. Det ger mig då en ok extra möjlighet att öppna cages.

När han för bollen och har ett par gubbar runt honom som stödjer blir det sjukt svårt att blitza ner honom. Med sure hands och då de flesta får half dice mot honom kommer jag inte tappa bollen mot leap shinanigans eller gfit desperation.

Men främst för att det var tufft att ta +1 strenght. Han har gjort en hel del casualties och många heroiska blocks.

Om du tänkte på strong arm, varför jag inte tog dodge där, så fick jag den vid 6 spp och planen var att ta accurate. Jag gillar passningsspel och hade tänkt att 2/2/3/4 i pass vore najs.

Jag vet att han.just nu är lite bonkers.
  • stashman said:

MA8 AG4 med Tackle blir väldigt mobil och når 10 steg.

Både skavens och wood elfs har ST2 Dodge spelare med MA8/9

Visst är guard bra men mer troligt på grinders som kan ta skit.

Denna hjälte är mer än en grinder

Dessutom kommer det nu vara 3 skavenlag i nya säsongen. Har inte lagt ut än så blir kanske tackle. Väldigt få andra som plockat huard än dock, så känner att jag kanske kan kapitaliesera lite på den. :/
  • razta said:

I det lag jag spelar i Open har jag en skaven thrower med plus strength. Fyra i styrka på en spelare med sure hands är en bollhållare som är svår att få loss något från.
  • S4 Throwern är jobbig
  • Jag vet inte riktigt varför men min thrower är alltid med och slåss. Kanske för att folk anfaller honom? Han har gjort 2 defensiva CAS medan han höll i bollen. Kanske för jag gillar att ha sure hands nära till "hands" när jag försöker slå loss bollen. S4 kommer oavsett vara nice. Men kan vara så att han frågar om första gången throwern levlade och jag gav han strong arm på en dubbel.
  • En till anledning till att ta guard skulle kunna vara att många gillar att markera stackarn rätt hårt. Har han guard kan han slå sig fri lättare. Eller rättare sagt kan andra slå honom fri lättare. Men jag gillar tanken på tackle med. En guard skulle dock pass bra så kan mighty blow blitzern ta tackle... om han inte ska ta dauntless. Men tror att en av dem behöver guard.
  • Pellevin said:

razta said:

I det lag jag spelar i Open har jag en skaven thrower med plus strength. Fyra i styrka på en spelare med sure hands är en bollhållare som är svår att få loss något från.

Jag menade då ta dodge istället för strong arm.

• Då är vi mer överens ;P
  • När vi ändå är inne på throwern... nu när jag först tog strong arm, för jag ville ta accurate, men sen fick +strength... vad bör jag ta nästa gång? Köra accurate och få 2+/2+/3+/4+ eller block för att ha en ännu stabilare boll-hållare och slugger för att slå ner black orks och troll lättare?
  • Jag skulle inte satsa på passningsspel alls och börja om med en ny thrower optad för running game.
  • Fast det är ju lite synd att sparka en +ST spelare om det är det du menar Coma. Jag hade nog tagit block och försökt med running game i alla fall. Strong arm blir lite bloat men kan fortfarande underlätta en 2-turn score ibland.
  • st4, strong arm, accurate, block, dump off.
    lycka till att sno bollen :D
  • Mooselord said:

Fast det är ju lite synd att sparka en +ST spelare om det är det du menar Coma. Jag hade nog tagit block och försökt med running game i alla fall. Strong arm blir lite bloat men kan fortfarande underlätta en 2-turn score ibland.

Då föredrar jag denna. Och jag älskar passningsspel. Jag gillar att ha det som alternativ. Vet att det kanske inte ör optimalt, men jag har nu 2 perfekta recievers som ofta gör just 2 turn td's. Jag tror att jag satsar på block om jag inte rullar 11, och hoppas på en 11 gången efter, annars tar jag nog accurate där. Med 2/2/3/4 samt s4 och block är han ett stort hot, då två recivers fångar på 2+. Jag förstår att detta inte är optimalt, men kollar ni på mitt lag ser ni 9 completions. Kommer vilja fortsätta så. För det är kul främst. Det är en liga med personal och vänner, inte en dödsallvarlig cup. Även om jag såklart gillar att vinna.

• Ska köra en friendly ikv, satsar på att levla throwern så mycket som möjligt.
  • Block, dumpoff och NOS kan va kul annars på st4 thrower
  • Fick in 2 TD och en completion, samt mvp. Så han levla. Slog 5 1 så blir nog block.

Svårare är det med mighty blow blitxern som slog 5 5, han gjorde också 2 TD och en CAS.
  • Vill tacka alla för hjälpen! Länken där upper nu uppdaterad med allt nytt. Blev block på throwern och dodge på blitzern. Kanske ber om mer hjälp senare, fast i ny tråd.