Turnover vid scatter sen fumble
  • Hej Regel vänner. En fråga som kom upp igår om det blir turnover eller inte.
    Det är min tur. Jag slår ner bollhållaren. Bollen scattrar in i min ruta. Jag missat att fånga den.
    Blir det en turnover?

    I BB2 till PS4 så blir det det men hur blir det i verkligheten. Jag hävdade turnover motspelaren sa ingen turnover. Vi valde att spela som han sa. Vilken var rätt?
  • Inte turnover. Det är ett försök till catch inte pickup. En pickup är när en spelare aktivt går till en ruta där bollen ligger. Failed catch roll är specifikt inte en turnover enligt punkt tre under turnovers.

    Se också Bouncing ball, där inget om turnover nämns och hänvisningar är till Catching the ball, inte Picking up the ball.
  • Tack. Konstigt att BB2 gör det som turnover då.
  • Redigerade mitt inlägg för ytterligare en hänvisning.

    Det är väl inte första gången Cyanide inte kan reglerna, eller valt att implementera dem annorlunda.
  • Jag skulle kunna gissa att det är av enkelhet i programmeringen.
  • Som programmerare tycker jag det låter troligt. Det sker tyvärr väldigt ofta i branschen att den med regelkunskap (eller verksamhetskoll) sällan är insatt i algoritmerna och den som kodar inte förstår reglerna. Oftast på grund av kommunikationsproblem mellan de båda grupperna.
  • I BB2 på PC blir det inte en turnover vid det läget. Du kanske följde upp in i rutan där bollen hamnade vilket innebär en pickup?
  • razta said:

    I BB2 på PC blir det inte en turnover vid det läget. Du kanske följde upp in i rutan där bollen hamnade vilket innebär en pickup?



    Du gör din follow up innan bollen scattrar så det är fortfarande en catch. Det är när du går till rutan bollen har landat på efter du slagit ner bollhållaren som det räknas som pick up och ger turn over om du misslyckas.