Eclipse
  • För er som glömt bort det, detta kort förvandlar alla till rookie goblins. Det ger en del utrymme för regeltolkningar, så jag vill bara se att alla håller med. Det finns några påståenden och frågetecken i texten nedan. Ge gärna lite feedback om vad ni tycker.

    Situation 1. Count Luthor försöker hjälpa ett vampyrlag. Han står på sidlinjen övertygad om att hans sidestep ska skydda honom när han plötsligt blir kort och grön. En knuff senare är han ute i publiken och injury roll blir en nia. Eftersom han för stunden är stunty så bör det innebära en BH och av samma anledning får han inte chansen att regenerera. Frågan är dock om han får använda en apo nu när han bara är en rookie. Jag skulle rösta nej, han är fortfarande en star player. Som tröst slipper vampyrerna rulla bloodlust i sin nästa turn.

    Situation 2. Nu handlar det istället om en deathroller som tragglat sig över halva motståndarens planhalva när bollen dimper ner framför hjulen. En solförmörkelse senare så har han plötsligt armar och kan försöka göra en TD. Coachen rullar en etta på att plocka upp bollen, men eftersom spelaren inte längre är loner så kan han använda en reroll utan problem och lyckas göra sin enda TD i karriären. Emellertid så var spelaren secret weapon i början av driven och bör därför utvisas? Dvärgarna hade dock förberett sig och ordnat en muta, så domaren tittade åt andra hållet. Coachen noterar att dvärgarna hade fått ett långskägg skadat och för att bli elva måste han sätta in deathrollern i motståndarnas runda 8. Emellertid så är alla spelare fortfarande goblins, så deathrollern bör inte bli utvisad i halvlek?
  • 1. håller med. han är fortfarande en star player och count luthor men har samma stats och skills som en rookie goblin. men han är inte en rookie goblin.

    2. håller med. har du skillen secret weapon och är på plan blir du utvisad då det blir ny kick off. i det här fallet har inte deathrollern secret weapon då den fortfarande är en goblin.
  • Skönt att detta mycket konstiga kort inte följde med nya korten som gjorts för nya BB2016 :-)

    Det kortet har satt myror i huvudet på många spelare.

  • Håller med om både 1, men inte 2. Jag skulle säga att eftersom spelaren inte har SW som gobbo blir han inte utvisad efter drive 1 heller eftersom han inte har SW vid utvisningsmomentet. Det är dock inte glasklart. Eclipse blir isf att sjukt bra dvärgkort och inte så dumt för vanliga Goblinlag.

    På 2:an finns det också en brasklapp för att om man vill ordmärka in absurdum så står det att spelarna är gobbos för din tur och motståndarnas nästa. Det står inte att de är gobbos mellan turerna och jag skulle tolka reglerna om SW att de blir utvisade mellan turerna och inte under turen. Konsekvensen är också att spelarna inte är gobbos under kick-off (throw-a-rock, Blitz etc). Jag är själv inte överdrivet förtjust i den tolkningen dock.
  • Hmm. Men om en fanatic faller omkull och blir KO, så utvisas han ju trots att han inte är på plan när driven slutar.

    Jag kan dock tänka mig fluffet att domaren inte vet vilken gobbo som var en deathroller. :)
  • Lockmund said:

    Hmm. Men om en fanatic faller omkull och blir KO, så utvisas han ju trots att han inte är på plan när driven slutar.

    Jag kan dock tänka mig fluffet att domaren inte vet vilken gobbo som var en deathroller. :)



    Det står uttryckligen i SW-reglerna att spelaren blir utvisad oavsett om denne är på plan eller inte. Fluffet är bra. Utöver att alla spelare är identiska så är det ju solförmökelse så domaren kan möjligen tänkas ha problem att se något alls.