Taktikproblem #4 - lizardmen blunder
  • Efter tur 3 hade jag i min RTTNAFmatch mot darkelf pressat in dem i följande situation:
    image

De svarade med att dodga tio tusen gånger och när min nästa tur började såg det ut som nedan. I denna ställning spelade jag fel. Hur skulle ni spela?

D=dodge, B= block, T= tackle, G=guard.

image
  • Kroxen markerar D, talanglös och prone (mitt framför D). Markerar upp T med nedersta B (mot end zone till). Blitza den andra alven på din planhalva med en block saurus (den närmast kroxens start position blir bra), knuffa honom för fler blocks och ställ saurus 1 ruta från T så att han måste ducka in i en tackle zone om han ska nånstans.
    Nedersta block saurusen markerar de två stående talanglösa miffona vid mittlinjen.
    De saurusar och skinks som blir över (beroende på hur bra vi blitzade/blockade) ställer upp sig i försvarsställning. Sen kan vi flytta den stackars skinken vid Guard alven lite om det inte blivit turnover än.

Alternativt, så kan man göra 2 gfi's och slå bollhållaren, men det kommer inte hjälpa då ingen kan sno, eller ens komma åt bollfan.
  • Tänker precis som Pidpad. I verkligheten vet jag inte om jag hade kunnat hålla mig ifrån att ge mig på bollhållaren, men i teorin är det nog bäst att låta bli.

Kan det finnas en poäng i att inte markera T så hårt och därmed ge alverna en chans att scora, medelst en del tärningsslag, i hopp om antingen få 4 turns att kvittera eller att de sumpar sina tärningsslag på vägen?
  • T är ju värsta hotet mot skinksen, han bör dö snarast :D

Skulle väl också haft svårt att inte surfa guard alven om sanningen ska fram :D
  • De tre översta ödlorna står helt ok enligt mig, möjligtvis ska mittskinken få dra sig tillbaka lite på slutet. Jag hade säkrat upp med markeringar och sedan försökt surfa guard-blitzern via en saurus blitz (och troligen nöja mig med en one-dice för skinken som avslutning). Kroxen skulle jag placera vid de tre alverna ovanför den (en ligger ner). Tacklealven bör dubbelmarkeras och den närmsta saurusen når ju faktiskt runt.