ta bort färg
  • Hej, jag har (miss)lyckats med att spreja för mkt färg i ansiktet på en orc.

Det har kladdat igen och detaljerna syns ej så bra, och undrar om någon kan tipsa en första gångs-målare hur jag får bort denna färg?
  • Nagellacksbortagningsmedel - om det är metallfigurer... :)
  • Jag kör med T-röd, funkar bra på både plast och metall.
  • Det är plast, nya Blood Bowl. T-röd på en tops och gnugga lite eller?
  • Såpbad över natten, gnugga med tandborste
  • Jag använder personligen sminkborttagning och en borste/bomullstuss. Har bara testat på metall dock och vet ej om det funkar på plast.
  • suncar said:

Såpbad över natten, gnugga med tandborste

+1
  • Jag brukar lägga dem i T-röd bad i ett dygn eller så, beroende på hur mycket färg det är som ska bort. Sen kör jag med en gammal tandborste för att få bort den uppluckrade färgen. Gjorde stor skillnad när jag bytte till en gammal eltandborste. Får jag inte bort tillräckligt med färg får dem bada ett dygn till. Med metall är det inga problem hur länge de ligger i badet, men med plast behöver man ha lite koll på tiden.
  • Tusse said:

Jag kör med T-röd, funkar bra på både plast och metall.

Inte vissa typer av resin-plast har jag lärt mig den hårda vägen.
  • Nej resin får man verkligen inte bada i T-röd.
  • Ville bara förtydliga eftersom resin är en typ av plast, så det funkar inte på alla plaster. Reagerar och blir mjukt och plasten rödfärgas.

Nagellacksborttagning UTAN aceton är det bästa och mig veterligen är det ingen plast eller metall som tar skada. Se bara till att det är bra ventilation så du slipper andas in alla ångor när du skrubbar med tandborsten.
  • Många tack för alla svar :)
  • Bromsolja ska också funka, men ska kunna göra plast skör. Har inte testat själv, men sett helt ok resultat.

Har testat med "Simple Green"-bad över natt vilket funkade bra, förutom att modellen luktade illa i nån månad (men jag är känslig för lukter).
  • suncar said:

50% såpa 50% vatten?
  • Stareater said:

Ville bara förtydliga eftersom resin är en typ av plast, så det funkar inte på alla plaster. Reagerar och blir mjukt och plasten rödfärgas.

Nagellacksborttagning UTAN aceton är det bästa och mig veterligen är det ingen plast eller metall som tar skada. Se bara till att det är bra ventilation så du slipper andas in alla ångor när du skrubbar med tandborsten.

Var såklart nagellacksbortagningsmedel jag tänkte på i mitt första inlägg :)
  • DavidD said:

suncar said:

50% såpa 50% vatten?

Nja, lite mer vatten än såpa. Det är inte supernoga. Det viktiga är att täcka hela.
    Om det fortfarande är färg kvar kan de bada längre.
    Men det är mer skonsamt mot händer och andra i hushållet än övriga alternativ även om det kan kräva lite tålamod :)