Säsong 22 Grupp A
  • Här kan du boka match med din motståndare eller skriva lite fluff som hände eller bara ha kul =)
    go go go

Jag och jocke AKA Mooselord kickar igång våra säsonger på Alpha nu på söndag klockan 12 =)
  • Ja, jag blev väl inte jättenöjd när jag såg att jag lottats att möta ett lag med 5 ogres i första matchen, när jag inte har en apo. Å andra sidan så spelar jag ju dvärgar så det är kanske rättvisare att jag får den matchen än att det drabbar några av det andra lagen i serien. Dessutom så har Ogresen (Ograrna?) bara 2 rerolls så rent statistiskt borde det gå åt helvete för dem tillräckligt ofta för att jag skall ha en mer än rimlig chans att vinna. Det blir förhoppningsvis en intressant match.
  • @Mooselord
    AJ! Ja, den är svettig.
    Sen följer du upp den matchen mot Orcs.

Även fast jag inte tillhör A-gruppen, så kommer jag hit och klottrar lite ändå.

Jag själv (Humans) öppnar mot 1 Kroxigor + 6 Saurus,
    följt av en match mot Chaos Pact med alla 3 Big Guys.

Lever något i mitt lag därefter, så tror jag att det kan sluta okej för mig i Grupp B :)
  • Ja, lizardmen är en tuff motståndare. Jag tror jag har förlorat alla matcher jag spelat mot dem, bortsett från en match då jag också spelade lizardmen. Varken ödlorna eller Pact har block eller speciellt mycket rerolls, så du får väl hoppas på mycket skallar och bothdown. För övrigt är jag nästan lite upprörd att du spelar humans utan några 60k catchers :) Jag funderade på att spela humans med 4 catchers bara för att.
  • det blir en rolig match iallafall hoppas jag,men som van ogre spelare så vet jag att man mitt lag är långt ifrån stabilt hahah till skillnad från dvärgarna som är stabiliteten själva,men allt kan ju hända det är ju charmen med bb,jag har ju ingen apo själv så första mathen är ju nästan alltid en gamble =)
  • Mooselord said:

Ja, lizardmen är en tuff motståndare. Jag tror jag har förlorat alla matcher jag spelat mot dem, bortsett från en match då jag också spelade lizardmen. Varken ödlorna eller Pact har block eller speciellt mycket rerolls, så du får väl hoppas på mycket skallar och bothdown. För övrigt är jag nästan lite upprörd att du spelar humans utan några 60k catchers :) Jag funderade på att spela humans med 4 catchers bara för att.

Dom kommer, dom kommer :)
    Jag resonerade lite att jag behöver Blitzers och Ogres tidigt för så mycket chans till SPP som möjligt och misstänker att Catcher får sin fair cut senare ändå.

Detta resonemang hade jag innan jag såg vad jag skulle möta i början :)

@Viking sålänge du kan slå 2+ så kan det gå bra, jag tror mycket på Big Mama :)

• Testar en matchmaking här i tråden också.

Jox anropar @purrelito - check your mail...
  • Klart du kan Jox använd denna tråd hur mkt du vill för matchmaking =)

z3bbe jag ska försöka haha men man får räkna med att sina ogres inte följer dina kommandon nån gång per match helt enkelt =)
  • Viking said:

...men man får räkna med att sina ogres inte följer dina kommandon nån gång per match helt enkelt =)

Då, är du precis lika dålig på att slå 2+ som jag då. :)
    Vilket är anledningen till att jag inte spelar Wood Elves längre.
    Humans har ju betydligt fler 3+ än t.ex. Wood Elves, så det borde ju betydligt bättre nu :)

• hahah ja jag är en dålig tärnings charmare jag slår nog sämre än average om man skulle kolla det statistiskt jag är ingen nuffle charmer =)
  • Viking said:

hahah ja jag är en dålig tärnings charmare jag slår nog sämre än average om man skulle kolla det statistiskt jag är ingen nuffle charmer =)

Blir spännande och se hur det går på Söndag då :)
  • Slog mig nu.
    Enbart 3 tier 2 lag och ett tier 3 lag.
    Brukar det vara så här mycket tier 1 lag normalt?
  • Tror inte det. En förklaring är att vissa tier 2 lag (chaos, nurgle mfl) blir bättre med höga TV:n. Dessa TV kommer inte kunna uppnås med nya Bloodbowl pga redraft. Således minskar incitamentet att spela dem. Dessutom är det fler nya coacher än vanligt och det är väl naturligt att börja med lite bättre lag.
  • Jox said:

Slog mig nu.
    Enbart 3 tier 2 lag och ett tier 3 lag.
    Brukar det vara så här mycket tier 1 lag normalt?

Jag får det till åtta tier 2 lag (och ett tier 3).

Själv börjar jag bli hamrad av tre big guys i match ett. Nåväl, det finns ju ingen block att bråka med i alla fall och bara två rerolls på fi.

• Får det till fyra tier 2 + fyra humans med oklar tier. Det var ju 2, men nu är de lite boostade. Oklart om de är dåliga tier 1 eller bra tier 2.
  • Tänkte humans som tier 1 men kan ha fel...
  • Misstänker att den låga tiern också kan ha att göra med de nya aging reglerna.

Man är kanske osäker på hur det komma se ut framöver, kommer man att kunna köpa tillbaks 'hela' sitt tier4 lag?
    Kommer vi endast tillåta post-season22 lag framöver och vill ja då verkligen starta ett halflinglag?

Jag skjuter teorier från höften här, jag vet inte.
  • Imp kan dina dark elfs spela nu på torsdag den 26 på alpha 18.00 ?
  • @Mooselord: När kan våra dvärgar och grönskinn drabba samman i ett redigt slagsmål?
  • Zeke73 said:

@Mooselord: När kan våra dvärgar och grönskinn drabba samman i ett redigt slagsmål?

Onsdagar och torsdagar funkar inte för mig. Alla andra dagar är mer eller mindre dåliga :)
    Jag gissar att söndag kväll 29/1 är det som passar bäst, men jag skulle behöva kolla det med sambon. Hur ser det ut för dig?
  • Viking said:

Imp kan dina dark elfs spela nu på torsdag den 26 på alpha 18.00 ?

Det ska funka. Har skyddsrond på en institution till 17 och så länge det inte är total katastrof på nåt av labben så hinner jag till 18.

• cool hör jag inget annat från dig så kör jag på detta =)
  • låter om en plan =)
  • @viking - när passar det? Onsdagar på bishops eller torsdagar på alphaspel är mina preferenser...
  • du är tidigt ute du =)
    torsdag den 9 februari funkar jättebra för mig,på alpha klockan 18 =)
  • Ja men vi båda har ju spelat vår andra match. Då är det ju lika bra att gå vidare för att få den bokad.

Torsdag den 9:e alphaspel är taget, inristat och tatuerat på brösten!
  • NastyUnicorn det är dina high elfs mot mina ogres i nästa runda tänkte kolla vad du säger om att spela nästa torsdag den 23 klockan 18 på alpha
  • Hej!
    Har börjat spela BB med humans i den här gruppen. Klart kul ( och lärorikt). :)
    Har väl mött de mesta i den här gruppen. Och det har väl gått som väntat.
    Har redan börjat spåna på återköp inför nästa säsong.
    Tror humans är ett bra lag för ligaspel med de nya redraftingreglerna. Orkerna likaså.

@jox såg att du även spelar på söderpuben. Funkar onsdag 1/3 som matchdag så är jag på.
    Mvh
    Martin
    PCASBRA!
    Peace Cliff Angela Suckalii Bare Rock Allstars!
  • Tjena Viking. Som jag skrev i sms:et och i mailen har jag svårt att lira på Alpha i veckorna just nu med barn och sambos jobbtider. Men förra matchen spelade vi Laserdome, Surbrunnsgatan vilket funkade råbra. Låter som ett random ställe att spela på, men det är även en pub.
    Så vad sägs om torsdag 2/3 kl19?
    /Tobbe-NastyUnicorn
  • som planerat vi syns där
  • Putte dina woodies mot mina ogres i runda 5 tänkte kolla om 18.00 på Torsdag den 16 på alpha funkar för dig
  • Hörrni!
    Imorgon är det derby mellan människolagen i serien.
    Stolta Peace Cliff Angela Suckalii Bare Rock Allstars mot töntarna i Nordland Avengers.
    1800 Alphaspels lokaler hägersten. Inga vapen.
    Missa inte.
    Båda lagen väntar på sin första vinst för säsongen.
    @jox är väl favorit både på papperet (120 inducements), men även pga erfarenhet av ligaspel.
    Jag saknar 2 blitzers till matchen. @jox saknar en blitzer och en lineman, han har dock en ogre som känns sådär att möta.

Vi får se. Spännande hursomhelst.
  • Derby derby derby derby!!!

Hejaklackarna är i extas! Kan vara årets match - mycket står på spel! Bara en kan vinna!
  • Kul match. Nordland Avengers har haft en halvknackig inledning på säsongen. Vinner de resterande 3 matcher, vilket inte alls är osannolikt, kan de mycket väl gå till slutspel i alla fall.
  • One down, you are next som vi säger i hoodsen här i björkhagen.
  • Kul. Det kommer bli en spännande match :)
  • Hej alla!
    Uppgraderade en catcher med diving catch efter krossen av High Elfidelphia Eagles. :)
    Då följer tre regelfrågor.

1) Om en motspelare står på rutan som bollen landar i har förtur att fånga bollen innan catchern? Är det isf ett interceptslag?
    Edit: Den här frågan gäller halvt om halvt med Hail Mary pass action och är lite dum känner jag, men det finns inga dumma frågor! :)
    Försöker svara själv:
    -Om en misslyckad passning landar i samma ruta som en motspelare får han försöka ta emot den, misslyckas det studsar den vidare en ruta.

-Diving catch kan inte användas mot en ruta som är upptagen av en motspelare?

2) Får man använda färdigheten catch för att slå om misslyckade mottagningar när man använder färdigheten diving catch för att fånga bollen?
    -Obviously Catch gives you a reroll, which is tasty.
    från www.thenaf.net

3) En dålig passning landar i en ruta med 2 tacklezones.
    Är det minus 2 på försöket att ta emot passningen med Diving catch, eller räknar man modifikationen från rutan som mottagaren står i?
  • Följer upp med ytterligare en fundering - räknas en hand-off som lyckad pass?

Dvs får human catcher ta emot på 2+?
  • @Jox
    Handoff är ingen passning. Ingen SPP utdelas.

Catchern får däremot använda catch för att slå om misslyckade försök att ta emot.
    Med +1 modifikation.
    Dvs 3+ för Human catcher.
  • Ingen SPP håller jag med om men lyssnat på en del poddar som menar att diving catch är bra för att den funkar även vid hand-offs.

Finner själv inget belägg för varken det ena eller det andra och frågan var uppe på tapeten på tumbacon med svaret att visst +1 extra för accurate pass utöver den för lyckad pass så att säga gäller.
  • Mina svar:

Diving Catch kan inte användas vid hand-off. Visserligen hanteras hand-off på samma sätt som en accurate pass, men då hand-off har en separat tabell är det inte samma sak som en accurate pass.

Diving Catch fungerar bara om bollen landar i en tom ruta, därför blir frågorna om vilken ordning man tar emot ointressanta.

Jag anser att man får använda Catch då man tar emot i rutan bredvid med Diving Catch.

Modifikationen räknas ut genom att man ser hur många tackle zones det finns på mottagaren, inte på bollen.
  • @Pellevin

Så har jag också tolkat reglerna.
  • Martin08 vi ska möta varann i sista rundan,tänkte kolla om vi kunde spela Torsdag den 6 April klockan 18 på Alpha,andra veckan är jag på Gothcon och kan inte spela,ja om du inte också är där förståss =)
  • @Pellevin
    Tack för svar.

@Viking
    Torsdag 6/4 kl 18:00 funkar utmärkt! Ses där!

Hade gärna haft iaf en Ogre att möta dina fem sex ogres du har i ditt lag.
    Innan matchen mot Alverna hade jag 90000 på fickan.
    Vann klart med 4-1.

Slår en etta på winnings och väljer att slå om. Om jag räknar rätt så hade jag fått ut 20000 från den matchen och det är alldeles för lite för att köpa min Ogre.
    Omslaget är en trea. Totalt 40000, totalt har jag då 130000 vilket är 10' kort för att köpa min Ogre.
    Funderar istället på att en cheerleader eller ass. coach, men skiter i det.
    Slår två ettor på expensive mistakes och blir av med 20 000 spänn. :(
    Total winnings 20000 från matchen. Bidde ingen Ogre.

Bifogar lite bilder på min nyinköpta Ogre istället. Han bir förstärkning under nästa säsong. Inköpt från RNE studios.
    Han är lite kort i rocken, men ligans största vänsterarm!
    Igor dras förutom med puckelrygg, även med ngn elak form av hepatit c (gulsot ) och har klumpfot, men kompenserar sina brister med att han är jävligt stark.

Blir sidan förtung för bilderna så säg till tar jag bort dem.
    Spoiler:
    image
  • Första skillen måste vara Strong Arm! Sen gäller att ha så lågt TV att du kan plocka in Puggy varje match, så du har något att kasta :)
  • Hej hej
    Mötte ogres igår och matchen slutade 1-1.
    Klart Kul Match! Glad att ingen av alla de skador mina snubbar drog på sig blev långvariga.
    Tror jag fick 11-12 spelare knockade totalt sett. Och hade väl lite flyt när de skulle tillbaka in till slakten.

Förutom det gastkramande sista draget då viking var en 4+ tärningslag utan reroll från att göra vinstmål med kast med liten snotling (han slog en 2a :) så var det mest minnesvärda;
    - Då en ogre stormar fram med bollen på min högerkant, Min blitzer dodgar sig genom flankskyddet och blockar ogren 2 blocktärningar uphill.
    Jag får två dödskallar.
    Tar den sista rerollen och slår om blocktärningarna. Sänker ogren med pow och dodgepow och startar en kontring.

Fruktansvärt kul match, men jag tror jag hade fel taktik.
    Tog en pinne dock.

Tack alla för en trevlig säsong. Det har varit jvligt skoj!

Jag har en regelfråga:
    Might Blow får man ge plus 1 på antingen armor eller injury roll.
    Sker det valet automatiskt, eller måste man uttryckligen säga att mitt mighty blow ger plus ett på injury slaget om man vill det?

Exempel:
    1)
    Amour roll mot AV 8 är 8 och mightblow blocken går igenom. Inget bonus på injury.
    Armour roll mot av 8 är 9 och mightyblow blocken ger plus ett på injury ist iom att det inte behövdes plus ett mot armorslaget.

Eller
    2)
    Innan blocken statuerar spelaren att mighty blow ska gå mot Armor roll!
    Armor roll mot AV 8 är 8 och might blow går därmed igenom, ingen bonus på injury.
    Armor roll mot AV 8 är 9, för att bonus ska ges mot injury ska detta uttalas innan slaget slås att man inte vill ha bonus på AV slaget.
  • Mighty Blow används till vad du vill.

Men i praktiken betyder det att om du behöver använda MB för att komma igenom armor, så används den då. Annars sparas den till Inj.

Värt att veta dock är att mighty blow INTE får användas vid en ev. Piling On.
    (Se anpassningar till nya reglerna: http://marmeladov.com/BB/SBAnpassningar.pdf )
  • I ditt fall gäller exempel 1.
    Du använder MB om det behövs, och är inget du på förhand måste deklarera.
  • Tack.
    Orsaken varför jag frågar är för att jag tror det glöms bort att MB även används till injury.
    Jag glömmer bort det iaf.
  • Riktigt kul match Martin08,du chockade mig med att vara så galet aggresiv mot mina ogres,det hade jag inte räknat med =)
    Sista TTM var nervkittlande men tyvärr kom 2 som du skrev,men matchen innehöll många roliga moment.