StockBowl + CRP + Nyheter =
  • Nu finns ett första försök att sammanfatta de regelförändringar som gäller för ligaspel i StockBowl här: http://marmeladov.com/BB/SBAnpassningar.pdf

Svidande kritik, gärna av det konstruktiva slaget, uppskattas. Det är mycket sannolikt att massor saknas eller har missförståtts av eder ödmjuke, så nagelfar gärna dokumentet.
  • Snyggt!

Räknas Open, Silly, Reserve Rumble, SquigBowl som hela ligor, när det kommer till att köpa tillbaka lag, pensioner & niggling removal?
  • Jättebra. Skall man vara petnoga så gissar jag att punkt 4 under pregame skall vara: "Lotta vem som väljer vem skall vara anfallare", eller har det skett en regelförändring på den punkten?
  • Och kanske ett förtydligande att ens FF följer med "gratis" mellan säsongerna.

Eller har jag fattat erratan fel?
  • Jox said:

Och kanske ett förtydligande att ens FF följer med "gratis" mellan säsongerna.

Eller har jag fattat erratan fel?

Mellan säsongerna:
    Slå 2D6. Om summan är lägre än din Fan Factor sjunker den med 1D3.

Jag tolkar det som att du behöver slå mellan säsongerna, slår du lika med eller mer än din FF på 2D6, så behåller du din FF. Annars minskar den med 1D3 till kommande säsong.

Kan dock behövas förtydligas ifall man gör detta manuellt, eller om hemsidan sköter detta.
  • Är det bara korten från CRP för 50k som är tillåtna?
    Så man kan strunta i de nya?

Jag har ett dokument med alla gamla kort, för den som vill ha fysiska kort och inte listor.
  • @z3bb3 Ja
    @Mooselord Bra, det skall jag fixa.
    @Jox & @z3bb3 jag vet inte hur systemet hanterar säsongssluten.
    @imp Man kan fortfarande köpa kort i alla prisklasser som inducements, det är bara extrakorten som endast får använda 50khögarna.
  • Pellevin said:

@z3bb3 Ja
    @Mooselord Bra, det skall jag fixa.
    @Jox & @z3bb3 jag vet inte hur systemet hanterar säsongssluten.
    @imp Man kan fortfarande köpa kort i alla prisklasser som inducements, det är bara extrakorten som endast får använda 50khögarna.

Toppen!
    Bra jobbat med dokumentet @pellevin

• Tack =)
  • @z3bb3 såg att jag inte fått med nya sättet att slå MVP på. Det förs in inom kort.
  • Kanon!
  • En sen reflektion på nya sättet att slå MVP, samt att Niggling slaget mellan säsonger och aging/köpa tillbaks laget, så känns det helt plötsligt värt att, i vissa fall spara sina halta spelare.

Personligen tycker jag att det är betydligt roligare än att sparka en spelare såfort den åkt på en skada, som man gjorde tidigare.

Att ha 3st skadade spelare nu, känns i många fall helt okej, förutsatt att man inte spränger sin Expensive Mistakes.
  • Jag tycker det är en fördel om det finns insitament att behålla skadade spelare. Det känns mer som ett riktigt bloodbowl-lag om hälften är halta eller lätt hjärnskadade.
  • Jag håller med nya regeln att man kan få niggle spelare friska gör att man kommer behålla fler skadade spelare,iallafall jag kommer det
    dock inga snots snots åker i soptunnan =)
  • Viking said:

Jag håller med nya regeln att man kan få niggle spelare friska gör att man kommer behålla fler skadade spelare,iallafall jag kommer det
    dock inga snots snots åker i soptunnan =)

Japp. Plus att man inte riskerar att åka på MVPs på spelare som dog i matchen, journeymen el för den delen den där - movement/armor linemen som står på linjen och tar stryk av Big Guys
  • Snabb fråga, behöver svar inom 45 min om möjligt:
    Om dyraste laget har 1000TV, hur månfa gratis kort fås då? Jag tolkar texten som dra 2 kasta 1, men tabellen är matematiskt tvetydig.
  • Dra tre, behåll två.
  • vi körde dra 2 behåll 1 idag då jag insisterade för jag tolkar det som att upp till 1000 så är det 2 behåll ett och på 1001-2000 är det dra 3 behåll 2,så då gjorde jag fel då Pellevin ?
  • Ja. Jag skall skriva om det.
  • Vem är det som drar först?
  • vi slog tärning om det
  • Jag har lagt upp en ny version. Har försökt besvara de frågor som ställts här.
  • Tack Pellevin =)
  • Vilka kort är det som gäller? De som kommer i nya BB lådan?
    Om inte;
    1. Var hittar man dessa kort
    2. Vad är det för några kort i nya BB lådan?
  • 1. Korten finns beskrivna på sida 55-58 i reglerna (http://marmeladov.com/BB/CRP.pdf). Jag tror fysiska kort finns i Stockbowlskåpet på alphaspel om man spelar där. Man kan dock ersätta dem med en vanlig kortlek om man har reglerna som referens. Det har gått att beställa fysiska kort online, men jag hittar inte sidan nu.
  • Jag har korten som pdf, man kan klippa ut dem och laminera eller ha i sleeves.
  • 2. Korten i nya BBlådan är lite hopsamlat från de gamla lekarna, och de funkar kanske i casualspel, men är sämre i organiserad miljö pga att de kan ge för obalanserade matcher.
  • Neckbreakaz ser ut att ha ett 40k mer i TV än mina Grudgeberries infor vår match. Som jag tolkar nya reglerna kan jag pynta 10k petty cash och få ett 50k kort eller pynta 20k och få in Boomer. Hade jag haft 360k liggandes i kassa hade jag kunnat spendera det på att få ett 400k kort utan att för den skull ge några inducements till Neckbreakaz. Har jag förstått reglerna korrekt?
  • Nybörjarfråga: vad menas med petty cash? Vad är skillnad på det o pengar man har i banken osv?
  • Petty cash är de pengar du tar ur egen kassa och skjuter till för att få extra inducements.
  • Pellevin said:

Petty cash är de pengar du tar ur egen kassa och skjuter till för att få extra inducements.

Tror det är ändrat i nya reglerna. Där är petty cash det du får som underdog i tv
  • I Death Zone kallas skillnaden i TV för ett tillägg till petty cash: "an additional amount of 'petty cash'".
  • Ok. Jag läser det som

Each team can spend gold from....

The team with the lower team value is granted an additional amount of 'petty cash' equal to....

Petty cash är bara gratis guldet, inget du tar ur din kassa. Bara så det inte förväxlas.

Eller hur tolkar du det Pellevin? Bara så vi gör rätt i söder!
  • Petty cash har alltid plockats ur kassan. Du är den första jag hört som anser att det ändrats.

Jag håller med om att för en person med svenska som modersmål kan det vara tvetydigt, men jag tror att de skrivit som de gjort för att förtydliga att det är ett tillägg till den petty cash som plockas ur kassan.
  • Same same.

Hela inducementen har ändrats rejällt och NAF har inte med det i förändringarna. Ganska stor förändring av att köpa till för extra cash utan TV skillnad. Blir nytt.

Sorry för hijacking. Allt som är tvivelaktigt kan man få svar på.

Hur ser ni på nya inducementsregeln?
  • Jag tycker den är sämre än den gamla regeln, men jag förstår varför de ändrade den. Den nya är mycket enklare att förklara för nya spelare.
  • Tror att det är tänkt att uppmuntra att bränna pengar för att hålla sig under expensive mistakes-taket. Om det är bra eller inte är jag osäker på.
  • Jag har en vag känsla av att denna fråga blivit ställd, men jag kan inte hitta frågan eller svaret någonstans:

Enligt gamla CRP så gäller det att "Special play cards should be limited to no more than 5 total draws from all the decks". Hur påverkas denna gräns av att man får dra kort gratis? Är det meningslöst att köpa 3-4 kort som inducements eftersom man då inte får dra/behålla lika många gratiskort?
  • Mooselord said:

Jag har en vag känsla av att denna fråga blivit ställd, men jag kan inte hitta frågan eller svaret någonstans:

Enligt gamla CRP så gäller det att "Special play cards should be limited to no more than 5 total draws from all the decks". Hur påverkas denna gräns av att man får dra kort gratis? Är det meningslöst att köpa 3-4 kort som inducements eftersom man då inte får dra/behålla lika många gratiskort?

Går det att få ett klargörande från commish vad som gäller rörande detta? Det har inverkan på planeringen inför min match på tisdag. @mago, @pellevin eller vilka det nu är som är commish nuförtiden :)
  • Hej!

Två frågor:
    Återköp av lag.
    1) Stämmer det här stycket om att köpa tillbaka laget att spela med nästa säsong:
    Känns som att det saknas en nolla per varje utskriven siffra, annars känns det tufft att få ihop ett lag.

"Om du vill spela med samma lag igen i en framtida säsong (inte nödvändigtvis nästa)
    – räkna ut din kassa du har att köpa tillbaka spelare med. Du får 10k för varje spelad
    match, 5k för varje TD samt 5k för varje CAS du gjort. Dessutom kan du lägga till de
    pengar laget sparat. Dessa pengar använder du för att köpa tillbaka ditt lag.
    "

2) Inducements och kort.
    Alla matcher jag har spelat har båda lagen dragit 3 kort från 50k högen och behållt 2.
    -Får man ovanpå det använda inducementspengar och köpa kort från bättre korthögar?

T.ex: 100000 inducements kan användas för att dra ett kort från 100000 kronors högen?

Mvh
    Martin
  • 1. Du får först en miljon, sedan tillkommer det som anges i texten.

2. Ja.

@Mooselord det är faktiskt inte fastställt, men då CRP säger att man om man kör mer än ett system för att få kort ändå max skall ha fem under matchen så kör vi så tills jag blir nedsablad i en eventuell diskussion.

Svaret på din fråga blir alltså: du får ha max fem kort då matchen börjar, men kan ha fler under pre-game, om du går över det antalet under steget då du drar gratiskort. Du får max köpa fem kort som inducements. Gör du det får du inte behålla något av korten du gratisdrar. Alla köpta kort behåller du, sedan får du använda det antal gratiskort som du kan hålla om du sammanlagt har max fem kort när matchen startar.
  • Pellevin: Det svaret är jag nöjd med tills någon säger något annat :)

Martin08: Bara för att klargöra vad du menar med punkt 2, menar du att köpa till extrakort som inducements som vanligt eller menar du att lägga inducementpengar på att få bättre "gratiskort"? Som jag uppfattat är det förstnämnda tillåtet men inte det sistnämnda.
  • Tack Pellevin.

Mooselord: Jag menar det förstnämnda. Dvs om de dyrare korten är tillgängliga under ligaspelet. Svaret är ja som jag förstår det som.

Har jag 100000 i inducements drar jag ett kort från 100000 högen istället för att köpa en bribe som jag aldrig använder mig av.
    Ovanpå det får jag 3 kort från 50k högen och får behålla två av dessa.
  • Jag har nu uppdaterat pdfen med regler för hur man drar kort, samt att man får en miljon till återköp. (tack @Mooselord och @Martin08)
  • Nästa spelarmöte får avgöra om vi kanske skall lägga till fler Star Players.
  • Men visst gäller alla gamla star players?
  • Hej.

Vill bara lägga en not att antalet åskådare har väl ingen effekt på spelet eller winnings förutom FAME.
    Påminn mig vid tillfälle att jag ska skriva en motion :) att införa gamla Death Zone reglerna i ligan som husregel.
    Att intjänade pengar från matchen beror på hur många som kom på matchen och det egna lagets team value.

Ps jag kommer aldrig lägga en motion (jobbar inte så), men vill bara göra en heads up att det här är en åsikt som existerar.. Tror inte jag är ensam. ds
  • @Martin08 Det låter som en utmärkt idé att ta upp på spelarmötet om en vecka!
  • Kanon!
    Då syns vi där om inte förr. :)