Ny ordförande sökes ASAP
  • Det har blivit tydligt att jag har blivit en belastning för StockBowl.

Jag lämnar härmed föreningen med omedelbar verkan.

Förhoppningsvis kan jag fortsätta spela med er, men det behövs en ny ordförande snabbt.
  • Pellevin said:

Jag lämnar härmed föreningen med omedelbar verkan.

Lämnar du commishämbetet också? Kommer du sluta vara medlem?! :(
  • Jag vill inte, ens indirekt, vara medlem i Sverok.
  • Jag tycker att det är jättetrist att du tvingas ta detta beslut @Pellevin. Du har gjort ett toppenjobb som ordförande och commish och jag tycker styrelsen har fungerat väldigt bra de senaste åren.

Jag är övertygad om att vi kan hitta en lösning som gör att icke-medlemar får vara med och spela i ligan. De facto har vi redan det då första säsongen i Open är gratis...
  • Pellevin said:

Jag vill inte, ens indirekt, vara medlem i Sverok.

Handlar de enbart om att du inte vill lämna ut ditt personnummer eller är det tal om en djupare aversion mot Sverok?

En idé:
    Om vi utöver betalande medlem i stadgarna införa kategorin stödjare (eller liknande). En stödjare betalar en avgift varje år som är exakt samma som föreningens medlemsavgift, men är inte medlem och behöver således inte lämna ut personnummer, men inbjuds att delta i föreningens övriga verksamheter. Tyvärr kan en stödjare nog inte ha rösträtt på årsmöten och liknande.

Skulle du vara med som stödjare, Pellevin?

• Mago said:

Jag tycker att det är jättetrist att du tvingas ta detta beslut @Pellevin. Du har gjort ett toppenjobb som ordförande och commish och jag tycker styrelsen har fungerat väldigt bra de senaste åren...

Instämmer
  • Vi kör två medlemskategorier, kommer stadgeändringsförslag snart.
    En för medlem som även vill vara medlem i sverok och en kategori som endast vill vara medlemmar i stockbowl.
    Den andra kategorin är isf bara tillgänglig för personer över 25 år och som därmed inte kan ingå som underlag i ansökan till mcuf.
    Notera att det gör vi inte idag heller eftersom en överväldigande majoritet i föreningen är för gamla för att vara bidragsberättigande åt en ungdoms organisation.
    Den här typen av lösningar finns i andra organisationer som också får pengar av mcuf. Har själv jobbat med bl.a medlemsregisterhantering centralt i en sån organisation i nästan sex år.
  • Då är du bara stockbowlare, det är inte så bara ;)
  • @suncar två tummar upp på det förslaget!
  • Edit: Ignorera detta.
  • @suncar Jag är gärna medlem i StockBowl om jag slipper den andra.
  • Pellevin said:

@suncar Jag är gärna medlem i StockBowl om jag slipper den andra.

Bra. Då kan du också tänka dig att fortsätta som förtroendevald?
    Vill man verkligen märka ord så står det i stadgarna att man måste vara medlem för att väljas till styrelsen. Det står inte att man måste sluta i styrelsen om man slutar vara medlem :)
  • Men Sverok kräver in personuppgifter om innehavare av dessa poster som jag inte kommer ge dem.
  • Pellevin said:

Men Sverok kräver in personuppgifter om innehavare av dessa poster som jag inte kommer ge dem.

Attans.

• @Pellevin kan inte vara ordförande eller ha någon annan post i föreningsorganisationen om han inte är medlem i föreningen.

Däremot kan han delta i, och troligen driva aktiviteter i föreningens regi.
  • Håller tummarna för att du kan fortsätta vara med och spela med resten av oss nördar. :)
  • Efter en stunds längre funderande så drar jag tillbaka min eventuella kandidatur till interim-ordförande.
  • Kan det vara så att jag har missat vad, eventuell anledning är att föreningen stannar i Sverok?

Jag kanske inte riktigt är tillräckligt involverad, men kan det vara värt att väga fördelar mot nackdelar med Sveroks vara/icke vara?
    Och är det något vi kan lösa på annat vis, mot att få behålla Erik som ordförande?
  • Jag ska försöka sammanfatta det, som jag har förstått det.

Problemet är ekonomin. Vårat bankkonto har vi just nu genom Sverok. StockBowl är alltså ingen egen legal entitet, utan en del av Sverok.

Vi kan upplösa föreningen, då tar det något år innan det går igenom och vi får ut våra pengar. Under tiden är pengarna låsta och vi kommer inte åt dem för att betala lokalhyra, hemsida etc.

När vi väl får ut våra pengar är frågan hur vi ska göra i framtiden.

Att ha pengarna på ett privat konto är en ganska dålig idé. Rent legalt är då pengarna henoms och vi kan inte göra så mycket om hen drar med pengarna. Dessutom kan kronofogden ta pengarna om den som har kontot hamnar i ekonomiska problem.

Vi kan starta en helt fristående förening och låta denna öppna ett konto. Detta görs hos bolagsverket och kostar som jag fattat det 5000 kr. Bolagsverket kräver såklart också personnummer av alla involverade. Jag har iofs förstått det som att @Pellevin är lite mera benägen att ge sitt personnummer till en statlig myndighet, men det är ändå ett ganska meckigt och dyrt alternativ.
  • I själva verket är uppgiften om en kostnad på 5000 kr felaktig. På de stora bankerna behöver du endast ett organisationsnummer, och det får du från skatteverket, såvitt jag förstår till priset av ett frimärke, dvs 7:-.

Men de två banker som har färdiga föreningspaket tar 900:- per år betalt för sina tjänster, så det funkar inte så bra för vår nivå på omsättningen.
  • Ok men som jag förstått det har vi till 31 jan på oss att rapportera in årsmöte för 2016 eller 2017. Våra egna stadgar säger att vi måste ha årsmöte senast 31 mars.
    Skulle vi inte kunna ha ett ordinarie årsmöte i slutet av januari?
    Då blir det inte extraårsmöte med all admin det innebär.
  • Instämmer med Pellevin att vi inte behöver blanda in bolagsverket. 900kr/år väl i runda slängar 10-15% av vår omsättning. Det går ju att ta den kostnaden såklart, men det är tveksamt om det är värt det. Så vitt jag kan se i resultatrapporter och budgetar är Sverokmedlemskapet (och tillhörande banklösning) gratis. Kan någon ordentligt insatt bekräfta det?
  • suncar said:

Ok men som jag förstått det har vi till 31 jan på oss att rapportera in årsmöte för 2016 eller 2017. Våra egna stadgar säger att vi måste ha årsmöte senast 31 mars.
    Skulle vi inte kunna ha ett ordinarie årsmöte i slutet av januari?
    Då blir det inte extraårsmöte med all admin det innebär.

Jag antar att det främst hänger på att kassör och revisor skall ha tid att fixa med de ekonomiska rapporterna. Gissningsvis går det att få ihop det, men det hänger på hur det ser ut för Ozt och Björn(?). Beroende på vad som menas med "rapportera in årsmöte" kommer protokollet behöva justeras väldigt fort, i princip på plats, men det går också att lösa om man förbereder lite.

Personligen kan jag leva med att styrelsen utser en interim ordförande till ordinarie årsmötet, men det hänger på vad som menas med att " rapportera årsmötet 2016". Vårt årsmötesprotokoll för 2016 är ju giltigt oavsett vad sverok säger om saken. Vill de utöver det ha personuppgifter till vår ordförande kan vi väll lämna ut uppgifterna till interimordföranden. Jag är medveten om att Sverok kan ha förmedlat information som omöjliggör detta.
  • Ska vi ha en interimordförande kan jag ställa upp på det. Sverok har fått mina uppgifter så många gånger att jag inte bryr mig :)
  • Mooselord said:

Instämmer med Pellevin att vi inte behöver blanda in bolagsverket. 900kr/år väl i runda slängar 10-15% av vår omsättning. Det går ju att ta den kostnaden såklart, men det är tveksamt om det är värt det. Så vitt jag kan se i resultatrapporter och budgetar är Sverokmedlemskapet (och tillhörande banklösning) gratis. Kan någon ordentligt insatt bekräfta det?

Det är gratis.

Bra att de där 5000kr var fel iaf.
  • Ok, då är valberedningens (dvs mitt) förslag att det kallas till ett extrainsatt årsmöte i mitten/slutet av januari, där det finns en beslutspunkt på dagordningen;
    Fyllnadsval till posten ordförande.
    (Det behöver framgå av kallelsen).
    Om det hålls på en speltorsdag tex 19/1 lr 26/1 borde det inte bli för mkt extra.
    Mitt förslag är 19 jan, då är många stockbowlers ändå samlade

Valberedningen kan också vara styrelsen behjälplig i utformandet av kallelsen om styrelsen så önskar
  • Lägligt fick jag sms från sverok mindre än en timme efter mitt förra inlägg (då jag var ledamot förra verksamhetsåret) där de undrade hur det gick med årsmötet och rapportering av detta (för nuvarande verksamhetsår).
  • mufflo said:

Lägligt fick jag sms från sverok mindre än en timme efter mitt förra inlägg (då jag var ledamot förra verksamhetsåret) där de undrade hur det gick med årsmötet och rapportering av detta (för nuvarande verksamhetsår).

Men vilken verksamhet har årsmöte före årets slut?
    Den vanligaste månaden för årsmöten i alla föreningar jag varit med i har nog varit februari, knappast december.

• De efterfrågade årsmötet som föreningen hade i början av 2016 antar jag, då jag är inrapporterad som styrelseledamot i den styrelse som avgick det årsmötet. Kanske blev otydligt skrivet när jag använde telefonen?
  • Bra att du ställer upp Mufflo!
  • suncar said:

Ok, då är valberedningens (dvs mitt) förslag att det kallas till ett extrainsatt årsmöte i mitten/slutet av januari, där det finns en beslutspunkt på dagordningen;
    Fyllnadsval till posten ordförande.
    (Det behöver framgå av kallelsen).
    Om det hålls på en speltorsdag tex 19/1 lr 26/1 borde det inte bli för mkt extra.
    Mitt förslag är 19 jan, då är många stockbowlers ändå samlade

Valberedningen kan också vara styrelsen behjälplig i utformandet av kallelsen om styrelsen så önskar

Låter klokt! Vad tycker sittande styrelse? Alternativt revisor? Annars behöver vi hälften av föreningens medlemmar för att giltig kunna kalla :)
  • Tror stora delar av styrelsen är i en speciell liten bubbla just nu så vi bör nog vänta lite. Alt om nån snackar med Björn (vet inte hur ofta han är inne på forumet). Men om vi ska ha extraårsmötet 19/1 tex behöver kallelsen gå ut senast 5 januari.
  • Jag ska förbi alphaspel idag. Kan prata med honom då :)
  • Tja, jag är inte längre med och @Mago blev farsa i morse, så det är kanske lite tunt med akut angagemang i dessa frågor just nu.