Vad är bra/mindre bra med BB2016
  • För er som börjat gotta er i de nya böckerna, vad tycker ni är bra/mindre bra?

Och då menar jag reglerna (argue the call, free special cards etc.) och deathzone (skills med mera)?
  • Bra:
    Argue the call
    Mvp (slumpa mellan tre utvalda)
    Timmber för halfling treeman (assista för att hjälpa trädet att resa sig)
    Nurgle-catchern (ny starplayer)

Mindre bra:
    Att piling-on kostar re-roll
  • Mindre bra att treeman hanteras olika beroende på lag. För mig hade det vart ok om det hade funkat för woodies också. Det eller för ingen.
  • Jag tycker att "No wizards" är en ganska dålig grej.

Håller med
  • Skuld said:

Mindre bra att treeman hanteras olika beroende på lag. För mig hade det vart ok om det hade funkat för woodies också. Det eller för ingen.

Mja, skulle ju kunna argumentera att det redan var skillnad (Loner).

+1
  • Pidpad said:

Skuld said:

Mindre bra att treeman hanteras olika beroende på lag. För mig hade det vart ok om det hade funkat för woodies också. Det eller för ingen.

Mja, skulle ju kunna argumentera att det redan var skillnad (Loner).

Japp, kan inte se att detta är svårare nu än innan. Samma med ex Chaos Pact råtta och alv.

Personligen gillar jag nog allt, med viss fan-boy varning. Ang att det inte finns någon Wizard med så nämns det i text så det är nog bara en tidsfråga. De lär väl spara lite till kommande släpp också. ;)

Edit: Lite störigt dock att de lyckats få in så pass många fel i första tryckningen av boken, känns rätt oproffsigt. Men antar att det är lätt hänt.
  • Kommer folk att spela BB2016 eller CRP i respektive ligor eller turneringar?
  • Ja.

Ok, den var dålig :P

• tjub said:

Edit: Lite störigt dock att de lyckats få in så pass många fel i första tryckningen av boken, känns rätt oproffsigt. Men antar att det är lätt hänt.

Några exempel på detta? Jag har inte hängt med online särskilt mycket.

• tror att wood elfs linemen kostar 70,00. jäkligt billigt pris!

för att nämna ett fel.
  • har inte öppnat lådan än, men kan man "PROa" Piling on eller måste det vara en "äkta" RR?

• Som jag förstått saker: "äkta" RR.
    Men det är bara ryktesvägen. Lådan är under transport :P
  • Pidpad said:

Som jag förstått saker: "äkta" RR.

Korrekt

• Mindre bra:
    Slann finns inte med
    Weeping blades

Bra:
    allt annat
  • Drexxl said:

tjub said:

Några exempel på detta? Jag har inte hängt med online särskilt mycket.

Beskrivningarna av Claws och Mighty blow var fel i Death-zone och uppdateras i en errata.

• Var hittar man denna errata?
  • Bloodbowl.com

Under downloads finns massor med saker.
    Alla gamla lag minus slann etc
  • pedda said:

Pidpad said:

Som jag förstått saker: "äkta" RR.

Korrekt

Hm, det var ju typ lite dåligt...

Alltså finns det någon anledning att Slann har tagits bort?

Eller inte tagits med kanske man ska skriva...
  • Den flagranta bristen på Star Players suger extraordinärt motbjudande appung IMHO.
  • Slann är borta för att GW inte har figurerna.
  • Pellevin said:

Slann är borta för att GW inte har figurerna.

Men är inte Duckwings slann figurer från GW?

• Pellevin said:

Hm, de tänker göra om typ alla lag, men inte göra ett nytt Slann?

Men NAF har väl inte tagit bort deras "godkännande" att spela med?
  • Dåligt: Att det ska behövas errata
    Måste bläddra i olika böcker för att leta på en regel

Alltså jag bläddra lite bara, nån får gärna rätta mig om nån orkar lusläsa.
    Jag vet inte om det här är bra eller dåligt: Kick-off table så påverkar inte Cheerleader och Assistant coach resultat 6 och 8 (s.27). Kul skrivet. I DZ (s.38) så kan man köpa Cheerleader och Assistant Coach, men mot tidigare så får man 1+ på tärningslaget, vilket om jag inte har Really Stupid så är Cheerleader och Assistant Coach hälften så bra som dom var förut ett tag fram.

Bra: Trevliga figurer.
    Större skala på figurerna tror jag är bra. Jag har oftast spelat med lag som är lite större i skalan, dom kanske ser mer normala ut jämfört med GW figurerna.
  • Slår du inte en d3 på de eventen Kaju?
  • Alltså i dagens datateknik så skulle jag tycka att det är ganska lätt att göra en app som man kan ha en kontinuerlig flöde på sina uppdateringar. Jag tycker det är praktiskt att söka i en PDF fil efter regel när jag kan trycka ctrl+f istället för att lusläsa i en eller flera regelböcker som inte har en sammanhängande struktur.
    Nu har jag varit tillräckligt grinig, nu får nån ta över. Jag har whine:at klart ett tag. ;)
  • Melisqus said:

Pellevin said:

Men är inte Duckwings slann figurer från GW?

Jo, men gamla som inte längre säljs.

• Coacher och cheerleaders funkar som förut men det står under coaching staff och inte på kick-off tabellen.
  • Gällande två-tre-fyra böcker har jag förhoppning om att det kommer, när alla reglerna är ute, en " ultimate" - "essential" eller liknande benämnd superregelbok med allt.

Sen har jag funderat lite om alla tryckfel och småmissar.

Tror mycket handlar om de korta ledtiderna GW har i detta fall.
    De började detta projekt i år. Strax efter nyår om jag inte fattat fel.
    Bara att starta ett projekt med budget, uppföljning, organisation och rekrytering av personal har ju ett par månader försvunnit. Lägg till trycktider och distribution av alla produkter, förhandling med små handlare etc så är en månad på slutet borta.

Sen kan en argumentera att de inte gjort så mycket ändringar, det mesta redan varit speltestat av andra osv att de borde kunna få kostnaden av en Wood elves lineelf rätt.

Jag ser nyutgåvan inte som ett nytt spel för de förändringar som är gjorda är rätt små sammantaget utan mer en ompaketering. För att sälja fler grejer och värva nya spelar - absolut.

Men att döma av hypen på internet har de uppenbarligen lyckats locka nya spelare.

Så alla som känner sig gamla i gemet kan väl glädjas åt det för ett community utan nytt blod dör förr eller senare ut.
  • I liga är det ju ett jättefördel för bash att mvp regeln ändras (slumpa mellan tre utvalda). Absurt mycket lättare att skilla big guys eller nurglewarriors/blackorks/saurus etc. Sedan om detta är en fördel eller en nackdel vet jag inte förrän man spelat några säsonger men jag tror att bash (chaos, nurgle, chaos pacy, orker) kommer ha en snabbare väg till att bli kompetativa med dessa regler. speciellt när clawpomb inte ändrades med erratan.
  • Piling on ändrades väl?

Tycker just ändringen med 3 kandidater till MVP är bra utifrån perspektivet att man slipper ha massa "outnyttjade" SPP på fodder.

I långa loppet får ju alla statistiskt lika många osv (förutsatt) att de överlever men spelar man en eller två säsonger med ett lag hinner ju långt ifrån alla skills up. Roligt att inte behöva harva i tre säsonger med nurgle t ex bara för att kunna ha jämna matcher.
  • Jox said:

Tycker just ändringen med 3 kandidater till MVP är bra utifrån perspektivet att man slipper ha massa "outnyttjade" SPP på fodder.

I långa loppet får ju alla statistiskt lika många osv (förutsatt) att de överlever men spelar man en eller två säsonger med ett lag hinner ju långt ifrån alla skills up. Roligt att inte behöva harva i tre säsonger med nurgle t ex bara för att kunna ha jämna matcher.

Självfallet är det bra för alla, men då det är mycket svårare att "levla" en gubbe som ska göra det via CAS enbart än en spelare som "lätt" kan göra TD, typ alver, så är regeländringen mer föredelaktig för bashspelare än andra spelare, och vissa lag har fler sådana spelare och således tjänar de mer på de regeln. Sedan vet jag inte om det är bra eller dåligt för spelet bara att det ändrar balansen på hur utvecklingen i en liga sker..

Piling on ändrades väl?

De erratade inte bort den ändringen alltså? Jag hänger inte med, det blir lite rörigt när reglerna ändras i erratan etc. Svårt att veta vad som gäller. Claw+MB är fortfarande mycket bra, speciellt om det går snabbare att få det på ett lag.
  • Claw är efter modifiering, piling on kräver team re-roll
  • Har någon räknat på re-drafting?
  • Lard said:

Jox said:

Självfallet är det bra för alla, men då det är mycket svårare att "levla" en gubbe som ska göra det via CAS enbart än en spelare som "lätt" kan göra TD, typ alver, så är regeländringen mer föredelaktig för bashspelare än andra spelare, och vissa lag har fler sådana spelare och således tjänar de mer på de regeln. Sedan vet jag inte om det är bra eller dåligt för spelet bara att det ändrar balansen på hur utvecklingen i en liga sker..

Piling on ändrades väl?

De erratade inte bort den ändringen alltså? Jag hänger inte med, det blir lite rörigt när reglerna ändras i erratan etc. Svårt att veta vad som gäller. Claw+MB är fortfarande mycket bra, speciellt om det går snabbare att få det på ett lag.

Man kan ju också hävda att de gamla reglerna var för bra för alver efter som de levlade upp sina spelare enklare än vad bashlagen kunde. Om man ändå försämrar både Claw och piling on så kanske det inte är fel.

• Skuld said:

Om man ändå försämrar både Claw och piling on så kanske det inte är fel.

Men det gör man ju inte. Claw är lika bra som innan. Piling on är sämre, ja. Jag skulle vilja kalla skillen oanvändbar, men på det stora hela tror jag ändå att bashlagen går plus på ändringarna.

Dashlag brukar få problem med pengar (och antalet spelare) vilket gör att deras TV inte ökar lika mycket, vilket gör det jobbigt för dem eftersom det inte finns någon petty cash längre
  • pedda said:

eftersom det inte finns någon petty cash längre

Aj då. Har man tagit bort petty cash/inducements? Det var ju det bästa med CRB 6 att det var lite utjämning förutom några fåninga kort som gjorde att ligamatcher vart jämnare.

Sedan som jag skrev, jag vet inte om det är bra eller dåligt att det blir lättare att levla bashlag. dashlag hade lättare inledningsvis i ligor, ffa genom att dra nytta på sämre motstånd och göra många mål.
  • Lard said:

pedda said:

eftersom det inte finns någon petty cash längre

Aj då. Har man tagit bort petty cash/inducements?

Bara petty cash. Inducements finns fortfarande, men du måste betala för dem ur egen ficka.

Ska kolla i regelboken när jag kommer hem om det verkligen är så.
    Återkommer med bekräftelse
  • pedda said:

Bara petty cash. Inducements finns fortfarande, men du måste betala för dem ur egen ficka.

Vilket i praktiken blir att ta bort inducements... Om det är så här är detta det sämsta med BB16
  • Lard said:

pedda said:

Vilket i praktiken blir att ta bort inducements... Om det är så här är detta det sämsta med BB16

Det skulle jag inte säga. Eftersom du riskerar att förlora (nästan) hela din besparing om den blir för stor är det ju smart att spendera lite cash för inducements i vissa matcher. Betyder alltså att bash har ytterligare en fördel, då de oftast har mer pengar.
  • Lite utanför ämnet så ber om ursäkt om det
    Är det någon som vet ifall regelboken kommer släppas separat?
  • Ynik said:

Lite utanför ämnet så ber om ursäkt om det
    Är det någon som vet ifall regelboken kommer släppas separat?

Den finns att köpa digitalt i GWs app.
    Annars kommer den nog att dyka upp på eBay
  • Någon som kan lista vad som har blivit ändrat?

• Lard said:

pedda said:

Det stämmer inte riktigt. Laget med mindre TV får fortfarande mellanskillnaden i extra pengar att köpa inducements för. Dessa pengar försvinner om de inte använder dem till att köpa inducements. Utöver detta kan båda lagen betala direkt ur skattekistan för vilka inducements de vill ha.
  • Ynik said:

Någon som kan lista vad som har blivit ändrat?

här är en nästan komplett lista: http://www.thenaf.net/2016/11/from-crp-to-bb2016/
  • som flingcoach så ogillar jag starkt nya pengaregeln.
    ett nystartat flinglag riskerar ju att bli av med alla sina pengar efter första matchen bara för att en vill börja med 600 tv för att ha råd med t.ex. nya trädmän om de skillar fel efter första skillen.
  • Duckwing said:

Lard said:

pedda said:

Det stämmer inte riktigt. Laget med mindre TV får fortfarande mellanskillnaden i extra pengar att köpa inducements för. Dessa pengar försvinner om de inte använder dem till att köpa inducements. Utöver detta kan båda lagen betala direkt ur skattekistan för vilka inducements de vill ha.

Japp, jag dubbelkollade nyss. Står under inducements
  • suncar said:

Claw är efter modifiering, piling on kräver team re-roll

pedda said:

Skuld said:

Om man ändå försämrar både Claw och piling on så kanske det inte är fel.

Men det gör man ju inte. Claw är lika bra som innan. Piling on är sämre, ja. Jag skulle vilja kalla skillen oanvändbar, men på det stora hela tror jag ändå att bashlagen går plus på ändringarna.

Dashlag brukar få problem med pengar (och antalet spelare) vilket gör att deras TV inte ökar lika mycket, vilket gör det jobbigt för dem eftersom det inte finns någon petty cash längre

Ja det är jag som inte kan läsa, jag trodde och hoppades att claw andvändes före modifiering inte efter.
  • Skuld said:

Ja det är jag som inte kan läsa

Eller limma, men du är bra på annat!
  • Slann! Slann? Slann... :(

Dom kan ju inte ta bort det roligaste laget.