Göteborg Blood Bowl League (GBBL) Säsong 2
  • Säsong 2 av GBBL här!
    Observera att det endast är nystartade lag som gäller och säsongsstart är 16 januari. Det går att anmäla sig till och med rond 4.

Spoiler:
    Rond 1: 16-29 januari
    Koboldkungen vs Unknown Dwarf
    Melisqus vs Equilibri
    MartinN vs Inforthepain
    brocCooLi vs Davorok
    brucelennart vs Darkraven
    Plutt vs WO

Plutt får därmed en 2-0 vinst, 2 st MVP och 2D6 winnings som slås direkt före match 2.

Rond 2: 30 januari - 12 februari
    Unknown Dwarf vs Equilibri
    Darkraven vs MartinN
    Inforthepain vs Davorok
    brocCooLi vs Koboldkungen
    brucelennart vs Plutt
    Melisqus vs WO

Rond 3: 13 februari - 26 februari
    KOBOLDKUNGEN vs inforthepain
    Melisqus vs Plutt
    brucelennart vs brocCooLi
    Davorok vs Darkraven
    Equilibri vs MartinN
    Cerathi (Unknown Dwarf) vs Filler

Rond 4: 27 februari - 12 mars
    inforthepain vs brucelennart
    Melisqus vs brocCooLi
    KOBOLDKUNGEN vs MartinN
    Plutt vs Equilibri
    Davorok vs Cerathi (Unknown Dwarf)
    Darkraven vs Drexxl

Rond 5: 13-26 mars
    Melisqus vs KOBOLDKUNGEN
    brocCooLi vs inforthepain
    brucelennart vs Davorok
    Plutt vs Cerathi (Unknown Dwarf)
    Equilibri vs Darkraven
    MartinN vs Drexxl

Rond 6: 27 mars - 9 april
    brocCooLi vs Plutt
    inforthepain vs Melisqus
    Davorok vs MartinN
    KOBOLDKUNGEN vs Darkraven
    brucelennart vs Equilibri
    Cerathi (Unknown Dwarf) vs Drexxl

Tabellen hittar ni här:
    https://melisqusbloodbowl.wordpress.com/2017/02/10/stallning-sasong-2-gbbl/

Anmälda:
    Melisqus - Vampire
    Inforthepain - Chaos Pact
    brocCooLi - Dwarf
    Koboldkungen - Necromantic
    Equilibri - Dark Elves
    Plutt - Orc
    brucelennart - Skaven
    Darkraven - Elven union
    Cerathi (Unknown Dwarf) - Underworld
    MartinN - Orc
    Davorok - Human
    Drexxl - Undead
  • woooohooo!!!!! jag är på
  • Jag är på!
  • Aah, jag hade fått för mig att det skulle vara en liga med samma lag hela tiden (vet inte riktigt varför jag trodde det)
  • Skoberget said:

Aah, jag hade fått för mig att det skulle vara en liga med samma lag hela tiden (vet inte riktigt varför jag trodde det)

Det är lämpligt att starta med nya lag för att locka in personer i samband med att BB släpps på fredag. Sedan föredrar jag att starta med nya lag i varje säsong för att alla skall få samma utgångspunkt för säsongen.
  • Detta kommer jag helt klart vilja vara med på i framtiden!

Tycker det är helt briljant att varje säsong är med nya lag - bör dessutom kunna ge en liten extra morot att måla/skapa nya lag.

Tyvärr kommer jag behöva avvakta och se när småbarnslivet tillåter en att kunna lägga undan tiden som krävs..

Gött! Vi brukar lira hos hemma hos varandra så om du har kids kan du se till att boka hemmamatcher så slipper du åka runt. Behöver du låna lag tror jag de ska gå att ordna. Bara till att hojta lite om din situation ändras och du vill hoppa in!

Du är så välkommen när det passar för dig. De flesta lag finns att låna om du vill prova något nytt.
  • Själv tycker jag det är lite trist att starta om med nya lag varje säsong, utveckling av lag är ju en hel del av det roliga och på en säsong hinner det ju inte hända så mycket!
    Vore kul med ett liknande upplägg som det var i WG-ligorna :)
  • Instämmer samtidigt som jag är emot, som ny coach har du som störst chans att vinna mot andra rookielag, att gå upp mot lag med en 8-10 matcher under bältet är hårdare. Men ifall vi kan ragga nya coacher som är sugna på fortsätta lira sina lag kan jag tänka mig att vi kan utöka med två divisioner, en för "rookie" och en för "veteran" men då bör vi ha ungefär 16ish aktiva coacher innan man överväger att utöka. Fast de är bara min åsikt.
  • Är inne på det @inforthepain säger.
    Tycker det är kul att starta nya lag, men samtidigt är det charmigt att fortsätta vidareutveckla också. Men i första hand bör vi ha en liga för nystartade lag så att det är lätt för vem som helst att hoppa in och vara med.
  • Nu när jag får posta anmäler jag mig väl här också så att namn kommer på listan. ;)
  • Tycker vi ska peta in PluTT på listan nu när han kan posta! ;) Av ren nyfikenhet, vad funderar ni på att lira? Själv väger jag mellan Khemri och Chaos Pact! Godjul och gott nytt på er!
  • Nu är han med på listan

Jag funderar på vampire... men det beror på hur målningen går.
  • troligen dvärgar :)
  • Vi bestämmer vilka regler som skall gälla för säsong den 5 januari kl 18 hos mig. De som vill vara med i diskussionerna är välkomna, hör i så fall av er i ett PM så jag vet hur många som kommer och att alla har adressen.

Det kommer även spelas XCOM the board game efteråt och möjligtvis några mer spel. Medtag egen dryck!
  • Jag är på. Blir ligapremiär för min del. :)
  • Gött brucelennart, välkommen :D
  • Följande bestämdes på mötet om ligan igår:

Tidsschema för säsong 2:
    Anmälan: nu-15 januari
    Rond 1: 16 januari - 29 januari (schema över vilka som möter vilka kommer den 16 januari)
    Rond 2: 30 januari - 12 februari osv. 2 veckor per rond och 8 ronder totalt så länge vi blir minst 9 deltagare.

Regler:
    * Endast nya lag får användas i säsong 2
    * Vi kör med de nya GW reglerna med undantag av illegal Procedure och 4 min turn limit då dessa inte används och kommentarerna nedan.
    * De gamla korten används istället för de nya då de gamla är mer balanserade. Endast 50k kort är gratis och man får ett per person gratis istället för att slå en tärning.
    * Det är godkänt att spela med Slann.
    * Guffle Pussmaw ersätter Grashnak Blackhoof som starplayer för Nurgle.
    * Expensive misstakes används utom för stunty lag, dvs Ogre, Goblin och Hafling.
    * Arguing och head coach används.
    * Vi använder nya tolkningen av reglerna piling on, weeping blades och timmmmmber.
    * Wizards får användas som inducements (150 k)
    * Off season reglerna används inte då de inte är utprovade. Vi kör säsong 2 med dessa nya regler och inför säsong 3 väljer vi om vi skall köra med off season reglerna. Detta betyder att det endast kommer att vara nya lag även i säsong 3.
    * Graak & Cumberry är inte godkända då dessa verkar för bra i dagsläget.
  • Jag är på. Blir ligapremiär för min del. :)

Välkommen!

Nu är även Darkraven anmäld
  • wooohooooo!!!! \o/

ska en ha bestämt lag till den 15 då m a o?
  • brocCooLi said:

wooohooooo!!!! \o/

ska en ha bestämt lag till den 15 då m a o?

Innan första matchen kan du byta lag hur många gånger du vill.

• Ni kanske skall kasta ett getöga till på de nya kampanjreglerna. Där tar de bort tärningsslag för extrakort, och baserar dem istället på TV.
  • Låter bra.
  • Unknown Dwarf är nu anmäld
  • Hej, jag har inte spelat min sista BB-match men tänkte vänta till nästa säsong eller hoppa in senare om möjligt då jag är mitt uppe i en flytt till villa. /Hugo
  • Sorry! Missade att det var en ny tråd öppen... SJälvklart så ska jag vara med!
  • hugoeng said:

Hej, jag har inte spelat min sista BB-match men tänkte vänta till nästa säsong eller hoppa in senare om möjligt då jag är mitt uppe i en flytt till villa. /Hugo

Vi brukar köra att man kan hoppa in till och med match 4 så det är inga problem. Hör av dig när du vill vara med bara så löser vi det.
  • Jag ska vara med jag oxå.
  • Melisqus said:

hugoeng said:

Hej, jag har inte spelat min sista BB-match men tänkte vänta till nästa säsong eller hoppa in senare om möjligt då jag är mitt uppe i en flytt till villa. /Hugo

Vi brukar köra att man kan hoppa in till och med match 4 så det är inga problem. Hör av dig när du vill vara med bara så löser vi det.[/

Sweet, jag hör av mig!
  • Lottningen för rond 1 och 2 finns nu uppe i första posten.
  • Slumpas MVPna? Borde jag inte få 2xTD och en MVP ;)
  • PluTT said:

Slumpas MVPna? Borde jag inte få 2xTD och en MVP ;)

Enligt nya reglerna väljer du ut 3 figurer och din MVP slumpas mellan dessa. Då du har 2 st MVP gör du denna procedur 2 gånger. Du får tyvärr inga SPP för TD och du får inget + i fan factor.
  • Är det någon som känner Darkraven och har kontaktuppgifter så vore jag tacksam att få det skickat till mig. Jag försökte få kontakt genom att skicka ett meddelande men utan svar på ett par dagar.

//det har löst sig.
  • Det kan vara så att min lillebror vill vara med också. Då hade vi blivit ett jämnt antal spelare. Ska säga till honom att gå in på den här sidan så snart han bara kan.
  • Han är så välkommen. I så fall byts wo matcherna i rond 1&2 till att vara mot honom.

MartinN said:

Det kan vara så att min lillebror vill vara med också. Då hade vi blivit ett jämnt antal spelare. Ska säga till honom att gå in på den här sidan så snart han bara kan.

• Omgång 1
    The Rangers (Chaos Pact) vs An Orky Life For Meeee!! (Orcs)
    Td: 3-0
    Cas: 1-0
    TV: 910-1070

The Rangers börjar på offensiven och knölar snabbt in en 1-0 ledning. I farten lyckades de även knocka en Black Orc med en foul där maraudern, trots alla försök från coachen att övertala dommarn, blir utvisad. I andra driven får packet ett perfect defence på kickoffen och gör orchernas offensiv lite krånngligare. Orchernas black Orcs är bedrövliga genom hela matchen på att slåss och äter upp orchernas 3 rerolls både i första och andra halvlek. Trollet kastar ner en goblin som med lite hjälp av tre maruders och bös som kastas in från publiken kan sno åt sig bollen och göra 2-0 i slutet av första halvlek. I andra ändras vädret men Black orcsen som vi nämnt tidigare ställer till det tidigt i turnen och här kommer maruders springande samt en flygande goblin som scattrar bakåt... hade han bara scattrat i sidled hade det gått att knöla in ett snabbt 3-0 mål. Orcherna försöker omgruppera men då de inte får omkull minotauren kan han uppna upp en lucka som en maruder slinker igenom och stunnar bollhållare. Orcherna ger upp lite på att försöka hindra målet och bestämmer sig för att mörda minotauren med en gangfoul... Följande turn snor marudern åt sig bollen och kan springa in 3-0. Ah nu kan de knappast bli värre för orcherna, men då kommer optimisten iftp och säger "Jojomensan! Det kan bli mycket värre." och slår en blitz... Detta gör att de är nära på bli 4-0 efter att orcherna försökt passa ner bollen men missat att fånga den och en maruder helt cool lugnt dodgeat på en 5+, plockat bollen på en 5+, dodgeat på en 3+ för att ta en gfi för att sedan passa bollen 3 rutor men kastar lite snett. Detta gav packet två turns att lyckas med en 3+ men icke sa nicke och matchen slutar med futtiga 3-0 till packet.
  • Så kan det gå när 5 av de 6 första block-tärningarna som rullas i en runda resulterar i en turnover... Nerslagen Black Orc och spenderad reroll bara för att inte få något gjort...

Men jag fick sparkat huvudet av en Minotaur så nästa spelare kommer ha det lite lättare...

Och lagnamnet är "An Orky Life For Meeee!!"
  • Är det någon som sitter inne med goblins man kan låna. Hade behövt det och har inga själv.
  • Jag har ett lag som jag kan låna ut...
    -2 troll
    -Bombardier
    -Motorsåg
    -Fanatic
    -11 vanliga goblins
  • Warpstone Blitzers anmäler sig för spel
  • Cerathi said:

Warpstone Blitzers anmäler sig för spel

kul! och varmt välkommen!
  • Tack fluff. Men iom jag inte har koll på varför det blev detta namn, eller hur man byter namn så får jag la heta det så länge// Oskar aka den okände dvärgen.
  • Omgång 1
    Skavenblight Ratskins (Skavens/brucelennart) vs Battle of the Lake (Elven union/Darkraven)
    Td: 2-1
    Cas: 0-2

Äntligen dags för säsongstart, publiken var peppad vilket också kom att visa sig. Första halvlekens första Td gjordes av Ratskins efter ett par dodgeslag men sen satte BotL full fart. De tuggade sig neråt planen och gjorde en cas. För att hämnas hoppade Ratskins thrower på en alv och blev utvisad. Sedemera gjorde BotL en komfortabel Td i slutet av 1:a halvlek.

Något hände i halvtidsvilan för publiken var tokiga i andra halvlek. Någon påstod att de sett skavensupportrar förpesta alvernas rödvin vilket inte togs lättsinnigt. Direkt efter kickoffen stormade publiken planen (pitch invasion) och dunkade på ordentligt. Trots Ratskins FAME-fördel så var det ändå dem som fick lida mest. Halva laget blev stunnade däribland alla Gutterrunners. De tomma utrymmet utnyttjade BotL snabbt och parkerade sig neråt endzone ett par rundor. Desperat blitzade en gutterrunner som återhämtat sig genom tre tackelzoner och puttade ut bollhållaren till publiken. Till publikens stora förtjusning fick de äntligen bollen och först efter att kastat ut den 5 gånger över lång- och kortlinjer hamnade den till Ratskins fördel. Bollen plockades upp av en gutterrunner som skicka iväg ett longpass till en blitzer som rundan efter dodga in en Td i matchens sista runda.
  • Omgång 1

Pidpads tap of taste (Dwarf) - Slannish Vixens (Human)
    TD: 1-1
    CAS: 2-0
    TV: 1090-960

15k på läktarna varav 11k var Vixens fan... bra början!
    SV börjar iaf med boll och givetvis får Ptot perfect defence och ogren har helt plötsligt Bertil the Destroyer framför sig (deathroller).
    SV fäller lite dvärgar och plockar upp bollen och rör sig uppåt.
    Bertil blitzar ogren som blir helt överkörd (MNG) och ställer sig sedan bredvid bollhållaren. Så det börjar riktigt bra för dvärgarna.
    Bollhållaren snubblar på dodgen och dvärgarna 'rusar' framåt, de får dock inte tag på bollen som SV lyckas sno åt sig och en pass senare är bollen utom räckhåll.
    0-1 till SV i runda 4 för att bli av med Bertil.

Ptot lyckas göra kvitteringsmål i slutet på första halvlek och har därmed en hel halvlek på sig att försöka göra 2-1.

Det blir dock inga mer mål då SV lyckas slå ner bollhållaren i näst sista rundan så att ingen dvärg hinner in i mål. SV har en liten chans på vinstmål men det räcker inte hela vägen. Så matchen slutar med det rafflande resultatet 1-1.

MVP i Ptot blev Bagpiper Henry som levlade då han även gjorde en CAS.
    MVP i SV blev ogren.

SV maxade för övrigt winnings med 90k, Ptot vann 60k och då det fanns 20k i kassan från början köptes en runner in.
  • Omgång 1
    Skavenblight Ratskins (Skavens/brucelennart) vs Battle of the Lake (Elven union/Darkraven)
    Cas: 2-0 (0-2) borde du skriva i cas.

• darkraven said:

Omgång 1
    Cas: 2-0 (0-2) borde du skriva i cas.

Helt rätt! Jag har ändrat. Tack för påpekandet.
  • BLACK ARMY (Necromantic/Koboldkungen) vs Warpstone Blitzers (Underworld/Unknown Dwarf)
    TD: 3-0
    Cas: 4-0
    Tv: 1040-1040

By the way tycker vi båda att nya mvp-regeln är tråkig och fånig och bör skrotas!
  • Veliga Vampyrer (melisqus, Vampire) vs Rerolls are for loosers an dwarves (equilibri, Dark elves)
    Cas: 2-1
    Kills: 1-1 (Dark elf blitzer och thrall)