Blood Bowl i Ereb Altor (stats för ankor?)
  • Vi är ett gäng som tänkt starta en liten liga som utspelar sig i Drakar och demoners gamla värld Ereb Altor. Snotlings kommer att kallas svartnissar, goblins för svartalfer, ogre för rese osv. Nu vill några också ha med de ankor som fanns i den världen. Frågan är bara vilka stats, skills osv de skall ha för att de skall bli en bra balans och för att de skall bli roliga att spela. Är det någon som har några tips eller ideér?
    image
  • Stunty och relativt hög armor kanske?

    Utan hänsyn till spelbarhet:

    0-2 Brushuvuden 5-2-3-8 Frenzy, Stunty, Dodge, Dauntless 70k (G,S)
    0-4 Gycklare 6-2-3-8 Stunty, Dodge 60k (P,A)
    0-16 Linemen 5-2-3-8 Stunty, Dodge 40k (G, A)

    Ok, det ser direkt bedrövligt ut. Typ enda säljargumentet är stunty med general access.
    Laget behöver någon "edge" men jag har ingen aning om vad det skulle kunna vara.
  • Sneaky git/dirty player?
  • Av någon okänd anledning är jag mycket förtjust i den korkade iden om att stunties ska ha frenzy :P
  • Alltså. Sjukt bra fråga, men svår.
    Är lite inne på pidpads linje. Problemet är ju helt avsaknaden av big guys.
    En variant är att brushuvuden går att rostra om en kör krigarankor, och nåt mer assassinsaktigt om en väljer piratspåret. (De har ju som bekant en grym fjädertortyr)
    Då har en tokigt mkt inducements istället.
    Eller bara halfling stats och se över vilka starplayers som är valbara.
    Jordell tänker jag
  • Ge gycklarna sure hands eller catch kanske? Man vill ju ha in en big guy också, men jag vet inte riktigt vad det skulle vara.
  • Eller att de har rabatt på bribes OCH chef samt möjlighet att rostra en motorsåg och en bomb. I övrigt halflingstats. De ska ju vara riktigt dåliga, men många.
    Största problemet jag ser att de saknar big guy och naturliga allierade. Har piratankorna galärslavar?
    Det öppnar i så fall upp en del alternativ.
    Eller att ni buntar ihop dem med lindskiarns som ni ger treemen stats
  • Varför inte Sure Hands och Catch? Dom är ju gycklare för sjutton :D
  • Pidpad said:

    Varför inte Sure Hands och Catch? Dom är ju gycklare för sjutton :D



    Exakt :)

    Är inte ankorna knutna till människor mer än andra raser så att det nästen behöver vara samma stars som humans? Då borde en big guy vara en ogre, men jag är inte helt såld på det ändå.

    En annan variant är för övrigt att vinkla laget mer mot piratankor och lägga till flera ankor med stab. Eventuellt kan nästan hela laget ha det, men jag är rädd att det gör dem väl bra mot låg AV motståndare och väl usla mot dvärgar och orker.

  • De borde ju kunna ha svartankor, pirater med stab! :D
  • Hahaha!!!

    Hur blir det med Vargmän (om de finns kvar)?

  • Det är ingen som efterfrågat vargmän, men det kanske skulle vara skoj att spela dem. Men då är frågan vilka stats, skills mm de skall ha?
    http://www.erebaltor.se/filarkiv/vargman.pdf
    image
    image
  • Pratat lite med Red under dagen.
    Nytt förslag:

    0-4 Gycklare 6-2-3-8 Stunty, Dodge, Sure Hands, Catch 70k (AP)
    0-4 Pirater 6-2-3-8 Stunty, Side Step, Sure Feet, Stab 70k (GA)
    0-16 Lineankor 5-2-3-8 Stunty, Dauntless, Jump Up 50k (G)

    Re-rolls 60k (nåt ska dom väl spendera kosing på)

    Nu finns det iaf en anledning att spela laget (Stab).
  • vad hände med frenzy @Pidpad?????
  • Frenzy är kul, men det fick stryka på foten.

    Risken är att laget skulle tokdominera en stunty league.
  • Har de en liga som fokuserar på Ereb Altor så behöver de nog inte oroa sig för stunty legue format ;) håller med brocCooLi, Frenzy skulle göra dem fräckare. Se bara på skinks i fumbbls Stunty Leeg. Lätt ett av de roligaste lagen att lira, frenzy duantless side step Raptors, RAWR!

  • Jag har nog aldrig gjort en roster, men här har vi ett försök med vargmän. Jag hade nog gett linjevargen 7-3-3-7, vilket tyvärr är samma som en skaven, men det går att särskilja laget på andra sätt. Frågan är vad som särskiljer vargmän från andra och hur det kan överföras till bloodbowl. Det jag kommer att tänka på är jakten, flocksammanhållningen och vildsintheten som kanske kan översättas till shadowing, guard, respektive frenzy.

    0-16 Linjevarg: 7-3-3-7 50k G
    0-4 Jägare 8-3-3-7 Shadowing 90k GA
    0-2 Flockvarg 7-3-3-8 Guard 90k GS
    0-2 Gråvarg 6-4-2-8 Frenzy 110k GS

    Rerolls: 60k

    Jag funderade på att ge Jägarna wrestle eller tackle och flockvargen block, men så blev det inte. Flockvarg är också ett grymt tråkigt namn. Jag är lite sugen på att ha namnen på engelska och kalla dem "Pack man" :)
  • Pidpad said:

    Pratat lite med Red under dagen.
    Nytt förslag:

    0-4 Gycklare 6-2-3-8 Stunty, Dodge, Sure Hands, Catch 70k (AP)
    0-4 Pirater 6-2-3-8 Stunty, Side Step, Sure Feet, Stab 70k (GA)
    0-16 Lineankor 5-2-3-8 Stunty, Dauntless, Jump Up 50k (G)

    Re-rolls 60k (nåt ska dom väl spendera kosing på)

    Nu finns det iaf en anledning att spela laget (Stab).


    Tack för den tid och energi du lägger ner på detta Pidpad. Det uppskattas verkligen.

  • Mooselord said:

    Jag har nog aldrig gjort en roster, men här har vi ett försök med vargmän. Jag hade nog gett linjevargen 7-3-3-7, vilket tyvärr är samma som en skaven, men det går att särskilja laget på andra sätt. Frågan är vad som särskiljer vargmän från andra och hur det kan överföras till bloodbowl. Det jag kommer att tänka på är jakten, flocksammanhållningen och vildsintheten som kanske kan översättas till shadowing, guard, respektive frenzy.

    0-16 Linjevarg: 7-3-3-7 50k G
    0-4 Jägare 8-3-3-7 Shadowing 90k GA
    0-2 Flockvarg 7-3-3-8 Guard 90k GS
    0-2 Gråvarg 6-4-2-8 Frenzy 110k GS

    Rerolls: 60k

    Jag funderade på att ge Jägarna wrestle eller tackle och flockvargen block, men så blev det inte. Flockvarg är också ett grymt tråkigt namn. Jag är lite sugen på att ha namnen på engelska och kalla dem "Pack man" :)


    Tack till dig också Mooselord.

  • Har de en liga som fokuserar på Ereb Altor så behöver de nog inte oroa sig för stunty legue format ;) håller med brocCooLi, Frenzy skulle göra dem fräckare. Se bara på skinks i fumbbls Stunty Leeg. Lätt ett av de roligaste lagen att lira, frenzy duantless side step Raptors, RAWR!


    Hur skulle du lägga in Frenzy i det lagförslag Pidpad och Red tog fram för att laget skall bli roligare att spela?

    0-4 Gycklare 6-2-3-8 Stunty, Dodge, Sure Hands, Catch 70k (AP)
    0-4 Pirater 6-2-3-8 Stunty, Side Step, Sure Feet, Stab 70k (GA)
    0-16 Lineankor 5-2-3-8 Stunty, Dauntless, Jump Up 50k (G)

    Re-rolls 60k

  • frenzy på lineankor med dauntless och jump up :D
  • Nu när vi ändå spårar lite lätt.

    Ankor för mig är fega och har inga problem att anfalla någon i grupp. Lite som suncar var inne på.

    Skulle man inte kunna helt go bananas och istället för att göra dom bättre tillåta fler spelare på plan. Typ 12-13 st.

    En hord med ankor som ensamma är ofarliga men i grupp livsfarliga. Särskilt om du halkat och de kan hoppa på dig bäst de vill.

    Lite såhär:
    http://m.imgur.com/app/video/TRFSHkf
  • som snotlings i någon tidig version av reglerna, de smuglade in extra spelare på planen och domaren orkade inte räkna dem :)
  • Jox said:

    Nu när vi ändå spårar lite lätt.

    Ankor för mig är fega och har inga problem att anfalla någon i grupp. Lite som suncar var inne på.

    Skulle man inte kunna helt go bananas och istället för att göra dom bättre tillåta fler spelare på plan. Typ 12-13 st.

    En hord med ankor som ensamma är ofarliga men i grupp livsfarliga. Särskilt om du halkat och de kan hoppa på dig bäst de vill.

    Lite såhär:
    http://m.imgur.com/app/video/TRFSHkf



    Det skulle ju helt klart fånga ankornas mentalitet bra. Vilka skills mm föreslår du? Tidigare i tråden tog du upp sneaky git och dirty player. Vilka positioner skall ha dessa skills anser du?
  • Fast av8 är lite mycket va?
  • Fjäderskrud skall inte underskattas!!!

    Alla borde ha Leap (ankor som flyger) :-)
  • suncar said:

    Fast av8 är lite mycket va?


    Bra poäng suncar.

    Då står vi med följande i nuläget.

    0-4 Gycklare 6-2-3-7 Stunty, Dodge, Sure Hands, Catch 70k (AP)
    0-4 Pirater 6-2-3-7 Stunty, Side Step, Sure Feet, Stab 70k (GA)
    0-16 Lineankor 5-2-3-7 Stunty, Dauntless, Jump Up, Frenzy 50k (G)

    Re-rolls 60k

    Så som vi i gruppen som skall spela ligan har diskuterat så är det Guard för att stärka upp laget. Det är som Jox var inne på. Ensamma är de ofarliga, men i flock blir det värre. Men frågan är i så fall hur många som skall ha Guard.

    Leap är också en väg att gå stashman.

  • Mja, ankor har ju en fysik som är bättre än människors, så lite därför jag satte Av8 från början. De har fortfarande stunty som dom tar stryk ändå, dessutom får vi betänka att goblins osv har stora killar att skicka på linjen för att hålla nere antalet casualities etc dom tar. De behöver nånting.

    Tar man bort en poäng av så får man nog sänka priset på gycklare och pirater (lineankor har ju fått frenzy sen jag satte priset så dom får klara sig ändå).

  • Pidpad said:

    Mja, ankor har ju en fysik som är bättre än människors, så lite därför jag satte Av8 från början. De har fortfarande stunty som dom tar stryk ändå, dessutom får vi betänka att goblins osv har stora killar att skicka på linjen för att hålla nere antalet casualities etc dom tar. De behöver nånting.

    Tar man bort en poäng av så får man nog sänka priset på gycklare och pirater (lineankor har ju fått frenzy sen jag satte priset så dom får klara sig ändå).


    Tack för rättelsen Pidpad. Jag märker att jag spelat alldeles för lite för att kunna göra detta rättvist. AV8 är säkert mer balanserat, men jag tycker att Frenzy till Lineankor låter som en väldigt roligt spelidé. Att ändra priset hade jag helt glömt bort.
  • Jag hittade de här figurerna.
    image
    image
    image
  • Kostnad får någon annan gärna lägga till men.

    "Gängledare"(0-4)
    6-2-3-7, guard, frenzy, stab
    In och picka järnet och grupp gillar dessa

    "Näst på tur" (0-4)
    6-2-3-7, sneaky git, dirty player
    De här är de som bara väntar på att någon ska hamna på marken, vän eller fiende så dyker de på.

    "Hal som en gås" (0-16)
    5-2-3-7, stunty, dodge, side step
    Oöverträffade förmåga att slinka undan. Kanske inte den snabbaste men svår som attan att få fast.
  • Då har vi två versioner av ankorna, Pidpads och Jox. Är det någon som har någon kommentar om de olika versionerna? Vad är bra, vad är mindre bra med de två? Själv vill jag helst hålla mig så neutral som möjligt då jag skall hålla i ligan. Annars är bara risken att jag beskylls antingen för att ha gjort dem för bra eller för dåliga, beroende på slutresultatet.
  • Båda är ganska bedrövliga om vi ska vara helt ärliga, men samtidigt dom är ankor för sjutton :D
  • Jox ankor behöver priser innan man kan utvärdera ordentligt hur bra de är.

    Min främsta invändning mot pidpads roster är att de kan bli lite glaskanoner. Min invändning mot jox ankor är främst att jag har svårt att se guard på rookieankor. Jag föredrar pidpads.
  • Klart dom är glaskanoner. Full fart rätt fram, massa fjädrar i ansiktet och sen får vi se vem som står kvar. Troligen inte någon anka :D

    Eventuellt får man öka linjeankorna med 10k i min roster, svårt att avgöra utan speltest.
    Kan ju visa sig att allt är uppåt väggarna och dom är asbra/askassa.
  • Alltså "mina" ankor är ju bara ett påhitt med lite tema från mina minnen. Har ju egentligen inget med bb att göra. Men försökte återskapa andemeningen med ankorna i bb-världen.

    Prissättning och spelbarhet vet jag inget om - kolla bara naf-rankingen... ;-)
  • Vi har testspelat ankorna lite nu i helgen. Precis som många påpekat tidigare i tråden så försvinner de från planen i snabb takt. Detta gör dem för dyra för att vara stuntyspelare. Så först tänkte vi sänka alla till 60K, men ändrade oss sedan och la istället till Fend för Gycklare och Pirater (uttrycket "hal som en gås" eller anka kanske passar till Fend). Vi har också lagt till en chainsaw för att de skall klara sig bättre. Det märks också att efter varje match så lär man sig mer om ankorna och hur man skall spela dem, vilket givetvis också påverkar. Eftersom ankorna står närmast människorna så har vi valt följande starplayers. Så här ser anklaget ut nu och tanken är att vi skall provspela det som det är nu.

    DUCK TEAMS


    Qty Title Cost MA ST AG AV Skills Normal Double
    0-16 Lineankor 60,000 5 2 3 8 Stunty, Dauntless, Jump up, Frenzy G ASP

    0-4 Gycklare 70,000 6 2 3 8 Stunty, Dodge, Sure hands, Catch, Fend AP SG

    0-4 Pirater 70,000 6 2 3 8 Stunty, Side step, Sure feet, Stab, Fend GA SP

    0-1 Galet Fjäderfä 60,000 5 2 3 8 Chainsaw, Secret Weapon, Stunty G ASP

    0-8 Re-roll counters: 60,000 gold pieces each.
    Star Players available for inducement: Deeproot Strongbranch, Morg´n´Thorg, Puggy Baconbreath, Mighty Zug, Griff Oberwald

    Tyvärr blev min tabell inte bra när jag överförde den hit till forumet, men jag hoppas ni förstår hur jag menar ändå. Vi har också diskuterat fram och tillbaka om en big guy till ankorna, men eftersom ingen av de befintliga passar så kanske man kan använda en deathroller som döps om till duckroller? Det skulle nog passa ankornas mentalitet.

    Vi tar tacksamt emot tankar och ideér om det nuvarande anklaget. vad är bra och vad är mindre bra?

  • Pidpad said:

    Pratat lite med Red under dagen.
    Nytt förslag:

    0-4 Gycklare 6-2-3-8 Stunty, Dodge, Sure Hands, Catch 70k (AP)
    0-4 Pirater 6-2-3-8 Stunty, Side Step, Sure Feet, Stab 70k (GA)
    0-16 Lineankor 5-2-3-8 Stunty, Dauntless, Jump Up 50k (G)

    Re-rolls 60k (nåt ska dom väl spendera kosing på)

    Nu finns det iaf en anledning att spela laget (Stab).



    Vi spelade lite med dessa stats på ankor i höstas. Vi är i alla fall inte tillräckligt bra coacher för att komma någonstans med detta lag. Hur går det att göra dem bättre på ett bra sätt?

    En i vårt spelteam kollade igenom den gamla Gigant-boxen från 80-talet. På sidan 37 beskrivs ankornas kampsport Quack-fu som innehåller: kroppsslag, obeväpnad parering, lågt kast, fallteknik och uppresning. Han har lagt fram förslaget:

    0-2 Quack-fu mästare 6-2-3-8 Stunty, Dodge, Block, Tackle, Side Step 70k (GA)

    Ni som är bättre coacher än vi, har ni några synpunkter?
    Är det någon som har lust att speltesta ankorna och lägga upp en matchrapport här i tråden med ris och ros om ankorna?


  • Riktig rolig tråd...

    ...känns som alla ankor skulle kunna vara lite dyrare? Jämför man dem med goblins/haflings så är de billiga.

    Quack-Fu mästare för 70k tex:

    Jämför dem med en Goblin för 40k så får du för ytterligare 30k: Block, tackle, side step, +AV samt möjligheten att ge dem General skills.

    Samtidigt saknar de en big guy så det kanske gämnar ut sig eftersom de alla är så vek.

    Ett alt kanske skulle vara att ta med två gåsar med samma pris och skills som Flesh Golems?
  • Den där quack-fun verkar grymt bra.
    Det är kanske så den borde se ut när den levlat några steg. Alternativt att den kostar som en wardancer.
    Tänker mig att ankornas fördel blir nån starplayer i inducement.

    Kom att tänka på deras fjädertortyr, vet inte om Red tänkte att den skulle representeras av stab? Annars kanske nåt secret weapon skulle göra susen?

  • Tack för att ni hjälper oss amatörer med att ta bort de värsta tokigheterna. :)
  • Försök till fluff.

    Det var i landet Kardien i ett träskområde som kallas Marsklandet, som ankorna för första gången spelade Blood Bowl. Det hela började med ett grupp ankor som tröttnat på att alltid hunsas omkring av storfolk och därför valde de att söka sig till det otillgängliga Marsklandet. Detta landskap passade dem perfekt då ankor älskar allt som har med vatten att göra.

    De hittade en ö som var fulländad för ändamålet, helt omgiven av två meter hög vass som helt dolde ön. Här skulle de väl ändå få vara ifred från storfolk? De röjde en slingrande "stig" genom vassen där de kunde ta sig in till land med sina stockbåtar. Väl på ön byggde de små hus och konstruerade en träpalissad av stående stockar runt byn som skydd mot krokodilerna. Det kan tyckas lite motsägelsefullt att ankor bor där det finns fullt med krokodiler som älskar ankkött, men ankorna såg krokodilerna som ett bra skydd och matade dem för att de skulle bli fler. Och spred ut ett rykte i Marsklandet att det finns många, stora och människoätande krokodiler i just de området. Allt för att slippa ovälkommet storfolk. Ön fick det originella och innovativa namnet Ankön.

    Byns rykte växte bland ankorna och byn blev större och större när fler ankor flyttade dit. Med storleken på byn växte också ankornas självkänsla. En dag när två ankor låg i var sin hängmatta och hade allmänt tråkigt föreslog den ene av dem:

    -Vi kanske skulle skaffa en boll och spela lite Blood Bowl?

    -Äsch! Ankor kan väl inte spela Blood Bowl heller, svarar den andra.

    De två tittar länge på varandra och får något visst i blicken. Snabbt är de ur hängmattorna och iväg för att tillverka en boll. När den inte alltför vackra bollen är färdig går de till mitten av byn och börjar kasta lädertingesten till varandra. Snart är hela byn involverad och kriget om bollen har startat.

    Det var så det gick till när ankorna för första gången spelade Fantasy Football.

  • Stämningsfull text.
    Har ni hittat passande figurer?
    Vore kul att göra ett anklag nån gång...
  • Nej, vi har inte hittat figurer. Nu använder vi pappersfigurer med ankbilder vi hämtat från webben med ett mynt under. Inte tillfredställande.

    Men jag har spanat in några plastdvärgar som jag tror skall passa om man kapar av ben och huvud. Och sedan göra ankben och ankhuvud i green stuff. Jag har dock aldrig jobbat med green stuff, så det blir nog en utmaning. Men det får bli ett senare projekt när jag har mer tid.
  • Flera har varit inne på att ankorna saknar en Big Guy. Kan detta vara något som kan funka?

    Magikerankorna hade svårt att hålla sina fingrar borta från spelet. De lät infånga en av Marsklandets stora krokodiler och med hjälp av magiska ritualer göra den till ankornas slav. Runt dess hals fastsattes en gyllene halsring full med magiska symboler för att behålla kontrollen över varelsen. Magin gjorde att reptilen ställde sig upp på två ben med hjälp av sin kraftfulla svans och att den nu förstod vad ankorna sa. Krokodilträlarna blev mycket användbara och fruktade på spelplanen.



    image

    0-1 Krokodilträl 140,000 6-5-1-9 Loner, Bone-head, Mighty Blow, S GAP
    Prehensile Tail, Thick Skull