brocCooLi pusslar dvärgar
  • Ska försöka få ihop ett dvärglag till necrofräsen som @Pellevin håller i.
    På något sätt ska detta bli min deathroller???

image
  • Köpte du titanforges metalbeards?
  • Fyll en plastmugg med PVA-lim.
    Lägg i alla bitar.
    Skaka.

Vänta tills det stelnat lite och tryck sedan ut det på en en tallrik och forma efter smak...
  • Hmm... bara 2½ vecka kvar till necrobowl så jag hoppas att det finns några figurer som är lite mer färdiga i dvärglaget än bilden ovan.

Men det är väl under tidspress man jobbar bäst!
  • Alltså dom jag köpte så var varje figur upp till 12 bitar var. Jag tyckte att GWs plastlim inte funkade alls så jag tog superlim. När det inte funkade heller så pinnade jag varenda bit. Ca 18 borrningar/figur. Inget jag rekommenderar att nån annan människa i världen ska genomlida igen! Sen mkt greenstuff för att det var mkt luftbubblor i gjutningarna...
    Hoppas dina figurer är bättre! Lycka till!
  • Behöver ni hjälp med att limma så är det bara till att posta era figgar till Skuld så limmar han ihop allt!
  • @inforthepain HAHAHAHAHA! :)
    Lite under bältet där! ;)

För er som inte var med så lånade Skuld mitt superlim. Han limmade i princip ihop sina fingrar och spillde ut det mesta av limmet. Den bit han skulle limma fast ramla bara isär.
  • @kaju ja precis... deras metalbeards och någon annan grej också plus denna 'katapult' som jag ska modda om. låter så där med det du berättade, men superlim verkar funka än så länge.

@Melisqus mmm... kan finnas en viss chans att detta är första jag börjar med... men det löser sig, yolo som Abraham Lincon sa när Da Vinci frågade vad han ville ha i julklapp :)

alltså Skulds skills i superlimmande är nog bäst!!!
    och tror jag hellre låter Skuld limma än följer rådet som @equilibri sa.
  • btw @kaju, vilket lag har du dessa dvärgar i? dina chaos dwarfs? eller har du ett rent dvärglag?
  • Föraren är klar nu iaf (:
    Dock lite väl suddigt kort.

image
  • Rent dvärglag.
    Har du några dvärgar över? Är du sugen på att splitta på ett paket extra dvärgar?
    Jag fick bara 11st, känner att det inte räcker riktigt.
  • 11???
    Jag köpte två paket á 20 st i varje. Men köpte dock inte deras fantasy football lag utan deras dvärgrobotar. Är det samma som du köpt?
    Tror du kan få av mig om du vill och det matchar de du redan har (:
  • Angående Skuld och superlim så tror jag inte att han misslyckats med att limma ihop åtminstone alla fingrar nångon gång. Han har inte körkort på sånt.
  • Öjj @kaju vad är det för påhopp. Det var flera fingrar som inte va ihoplimmade. Därimot limmade jag fast mig i bordsduken på resturangen.
  • @Skuld HAHAHAHAHA! :D
  • @brocCoLi vi får deala när vi ses!
  • Klar med min death'roller' nu!
    Förare plus maskin ska sättas ihop efter målning. Dvärgen med motorsåg och 'dra in'-klubba ska vara löstagbar precis som ställningen han står på. Mycket lättare att frakta/förvara tänker jag. Satt fast magneter så delarna inte ramlar av helt.

image
  • @kaju var visst två förpackningar på 10st, men gör bara 16 oavsett och tror jag har kvar någon katapultcrew också. men kan ta med delarna som blir över så får du kika
  • Två runners längst till vänster, sen två blitzers och två slayers. Kommer särskilja dem när jag väl målar.
    Den som granskar bilden noga ser att inga spelare har händer, något som jag medvetet gjort då jag kom fram till att det var lättare att plocka upp bollen på det sättet.

image
  • Och nu är tio st line klara. Snart dags att börja måla (:
  • Här går det undan...

Blir det dvärgar nästa helg?
  • Metansprej, wash och sedan lite highlights?

Ska bli kul att se laget på Dungeonbowl.
  • @Jox nästa helg? vad är det för något då? tänkte ha dem klara till necro.

@pedda ja det kan nog bli dvärgar där med faktiskt
  • Ja, inte nu till helgen men nästa...

Necronomicon alltså.

• 5-6 mars är väl ändå om tre helger?
    men lite tomato potato över det. men ska försöka vara klar då :)

har någon ett bra tips på hur en fyller upp springan i baserna? mina figurer har inte själva den 'tryck-ner-i-springan-kilen' under fötterna. brukar fylla med typ graystuff men tänker att det borde finnas något bättre sätt?
  • Brukar alltid bara tejpa den med maskeringstejp. Se till att inte limma modellen direkt på tejpen bara, eller isf pinna den i basen.
  • räcker det?
    alltså tänker hållbarhetsmässigt för framtiden. tänker spontant att tejp blir dålig och att en måste gå tillbaks och göra om basen?
  • Köper baser utan springa ;)
  • @Bajlon hahaha! ca bästa svaret ändå :D
  • Tejp eller papper som du superlimmar. Plus gruset gör att det sitter kvar.
  • Och jo. Verkar vara tre veckor. Har du ju mycket tid kvar.

• brocCooLi said:

räcker det?
    alltså tänker hållbarhetsmässigt för framtiden. tänker spontant att tejp blir dålig och att en måste gå tillbaks och göra om basen?

Har aldrig varit med om att det lossnat. :)

• Vid springor på brikor klipper jag ut en bit från någon reklamtidning med robustare sidor än GP och limmar dem över springan med vanligt limstift. Har ännu aldrig lossnat för mig
  • Bajlon said:

Köper baser utan springa ;)

+1

Eller så täpper du springa med trälim.
    Funkar för mig, men jag kör oftast på @Bajlon's variant
  • jag ger mig och kör på era råd :)
    lät bara så klent på något sätt? jaja, yolo!

@Jox exakt! en ocean av tid :D

ska nog också börja bli mer som @Bajlon gällande baser.
  • Var det inte någon som la upp en video i en annan tråd om hur en målade chipped armor?
    Jag kan bara göra en sökning på youtube men tänker om något målarproffs har en favovideo eller liknande som underlättar för n00bs som mig (((:
    Tar gärna emot tips på hur en gör rost också :)
  • brocCooLi said:

jag ger mig och kör på era råd :)
    lät bara så klent på något sätt? jaja, yolo!

Se till att håll tejpbiten så lite som möjligt bara, brukar limma modellen först, och sen ta lite småbitar och tejpa över de luckor som blir i basen. Då slipper en riskera att modellen inte får fäste.
  • Går alltid att dränka tejpen med superlim efteråt. Att tejpen så att säga får fungera som armering. Men det ska du ju göra precis som tjub säger efter du fäst själva figuren.

• Inte heller funnit någon sjukt bra film som inte använder airbrush osv.

Men när jag målade om mina skaven gjorde jag på ett annat sätt än jag brukar med rätt bra resultat om du vill ha lite skitigare rustning/metall. Kanske inte riktigt den där fräna rosteffekten men likväl sjukt effektiv.

Grunda hela metallerna med brunt, jag använder GWs "mournfang Brown" som har lite rött i sig.
    Drybrusha med boltgunmetal och riklig wash med nuln oil.
    Färdish!

Utifrån insats är jag nöjd.

image
  • Ah, jag tejpade, 'lackade' tejpen med superlim, limmade fast figuren. Höll mig borta från tejpen så gott jag kunde. Får hoppas på det bästa :)

@Jox snyggt! Tänker att stora delar ska ha färg så där vill jag ha mer chipped effekt men lär använda detta på delar av figurerna :)
  • Ett tips är att klippa av en vanlig tändsticka och limma fast den underifrån med superlim. Det sitter so far (>15 år) bra.
  • Nu har jag gjort en boll och fixat en mekanisk klo som håller fast bollen. Klon har en magnet i sig och sex st spelare (runners, blitzers och slayers) har utrustats med magnet på ena armen så att de kan bära bollen.
    Slayers fick magnet för att de är byggda på samma sätt som mina blitzers och för att jag inte vet än vilka som ska bli vad.
    Linespöbeln har ej fått magneter för om de har bollen är något fel :p
  • Så, allt är sprayat nu så nu är det bara att måla :)
    Kanske dags att bestämma vilka färger jag ska använda.
  • Grönt och rosa. Hett tips :D
  • @pidpad blir lite sugen! tänker dock att jag ska försöka få in positionens färg på rustningen, och då blir det svårt att få in andra färger. å andra sidan kan det bli svårt att få in lagfärg/lagkänsla om jag går efter positionernas färg. får fundera lite på det. men gillar förslaget mer och mer!

@Jox testade det du beskrev och är nöjd med hur det blev. enkelt och snyggt för så lite arbete, passar mig perfekt! har 'bara' problemet nu att bestämma vilka delar som ska vara sådan sliten omålad metall och vilka som ska vara mer färgrika
  • Det blir grönt och rosa som lagfärger (:
    Tack(?) @pidpad
  • Jag <3 denna tråd!
  • @Mago aaaaw! <3 glad jag blir<br />

ok, ska jag gå vidare med den mörkare gröna eller ta den ljusare gröna?
    funderar på en ljusare rosa, just nu är det warlock purple, men kanske inte behövs ljusare?
    runnern på bilden var 'frivillig' till att agera försökskanin gällande målningen

image
  • Eftersom jag alltid har fel när det gäller estetiska saker och tycker att den ljusa gröna faktiskt ser bättre ut så bör du ta den mörka?
  • @Pidpad jag är nog inne på ditt spår om den ljusgröna. frågan är om jag inte behöver en mer ljusrosa färg då för att få bättre matchning.

Tror jag vet hur jag ska måla armor nu.

image

Följde tipset som @Jox gav, målade med en brun, typ washadeish med dwarven bronze, drybrushade på metallfärg. Sen hafsmålade jag dit rustningsfärgen slött och slumpvis. Avslutade med att måla detaljer som bultar i metall.

Vad tycker ni? Ser det ok ut? Är det helt 'fel' att göra så?
    Och så färgen igen, jag lutar åt att ta ljusgrönt, bör jag ha ljusare rosa då också? Funderar på det men ej säker.
  • Tjusigt! Ser väldigt lovande ut (ljusrosa går min röst till)