Buzzqvarna Cup, 18 June, Umeå
  • image

Buzzqvarna Cup, 18 June, Umeå

- Basic Rules: BB Official Competition Rules (LRB6/CRP)
    - NAF-sanctioned
    - Style: Swiss, 4 games, Resurrection
    - Cost: 50 SEK for NAF members / 75 SEK for non members. Money to be paid at event, since it might be less depending on the number of coaches.
    - Each coach chooses one team form (Competition Rules + Chaos Pact, Slann and Underworld) and may buy a team with Team Value 1.150.000. You may buy players, cheerleaders, assistant coaches, fan factor, rerolls and an apothecary. 100.000 of this team value may also be used to buy skills (regular or doubles) for the cost specified in the rule book (20K for regular, 30K for doubles). Each player may only have one skill and no skill may be bought more than twice in the team.
    - Chainsaws are allowed during this tournament and the referee will never eject a player on the grounds of carrying one.
    - A player of your choice on your team (i.e. not star players) gains the Chainsaw, Secret Weapon, Loner and No Hands skills for this tournament. No extra skill may be added to this player.
    - Two star player allowed. No other inducements with the exception of Halflings which can have their chef and goblins that may to buy bribes.
    - Each team must have 11 players, Star player not included.
    - Clones: Same starplayer may play for both teams in the same game, i.e. No highlander rule.
    - Scoring: Win +15, Draw +10, Loss +5, Concede: 0, +1 per Chainsaw Foul/Casualty
    - Tiebreakers: In descending order: Result if the coaches faced each other, TD-diff, CAS-diff, TDs scored, number of CAS caused, random chance.
    - The team with the best score after all games are played is the winner.

If possible please send rosters in advance to stareater at gmail dot com

Registered coaches:
    @stareater, @frantic, @khanmank, @Marty33, @inforthepain, @pellevin, @Snow

• Ser frrrrr-rrrrrr-rrrestande ut.
  • Blir intressant att se vilka spelare som får motorsågen. Kommer det bli massor med tråkiga orcher och dvärgar eller kommer vi kanske få se ogres och treemen såga ned sig själva eller rent av wardancers och slann catchers hoppandes runt med sina sågar.
  • Stareater said:

- Chainsaws are not considered as secret weapons during this tournament.

Av nyfikenhet: Hur funkar interaktionen mellan secret weapon och stunty? Påverkas stunty-motorsågar av motståndarens tackle zones?

• Mooselord said:

Stareater said:

- Chainsaws are not considered as secret weapons during this tournament.

Av nyfikenhet: Hur funkar interaktionen mellan secret weapon och stunty? Påverkas stunty-motorsågar av motståndarens tackle zones?

Ja, det är bara texten som står i skillen "secret weapon" som stryks, dvs du blir inte utvisad för att du har en motorsåg. du bär fortfarande omkring på en gigantisk såg som gör att det är svårt att vara stunty förbi andra spelare.
  • WD + chainsaw!!!
  • Eller snotling för de är la bara stuntys med secret weapons som inte kan ignorera tz
  • Omformulerade mig till

Chainsaws are allowed during this tournament and the referee will never eject a player carrying one.

• Fast med den nya texten blir de inte utvisade om de foular, vilket jag misstänker att de ska. Ledsen att jag är jobbig :)
  • Snyggt Mooselord!
  • Så gobbosarna kan ha tre motorsågar?
    Det är ju helt fantastiskt!
  • suncar said:

Så gobbosarna kan ha tre motorsågar?
    Det är ju helt fantastiskt!

Jepp. Och man behöver inga bribes för att hålla dem på plan.

• Förtydligande av regler: Det kommer att finnas magiker på plats som klonar star players. Detta betyder att samma star player kan spela för båda lagen i samma match. Vi kommer alltså förmodligen se elitkloner som Snubbla Blackwart och Slint Churnblade på Buzzqvarna.
  • Hade inte jag redan rekryterat Snubbla? Han verkar inte elit av det jag sett på träning i alla fall...
  • Jo jag skrev att vi förmodligen kommer se honom för kanske hinner han faila en GFI innan dess och kapa av sitt eget huvud.
  • Kan tillägga att Slint inte är i närheten av lik som påstådda broder Flint...
  • Hm, fråga. Goblins och Halflings får ju lite *bonusar* i form av bribes och pizzabagare, borde inte Ogers få något också?

Typ två extra skills (doubt style) eller något annat för de ser riktigt risiga ut i dagsläget...

Edit: jag röstar på: Halva priset på en starplayer :D
  • Jag in klura lite. Två skills är mycket, de kanske kan få köpa en inducement av något slag likt de andra stuntys. Kanske de får köpa en wizard eller kort. Kom gärna med förslag på inducement de får köpa.

Jag vet det kan få köpa en mercenary. :)
  • Upphäv Max 11 spelare på plan regeln för dem. En hord snotlings mot tre motorsågar vore kul att se :)
  • Haha, den iden var inte så dålig :)
  • Om jag sätter motorsågen på dethroller, undviker den att bli utvisad då?
  • Nope. Deathrollern i sig är ju fortfarande ett secret weapon.
  • Efter långa protester och monetära diskussioner har det tillkommit en regeländring. Det är så att ogre-laget kännt sig diskriminerat i och med halflings får köpa kock och goblins bribes. Den överenskommelse som nu skett är att ogre-laget får ge en valfri spelare, som inte får någon annan skill, leader (ja man får ge det till en line-snottling om man vill). Detta bör frigöra en del pengar till att köpa annat smått och gott.
  • Den mentala bild jag får är en grupp Ogres och Snotlings som dyker upp på Mårtens jobb och uttrycker sitt missnöje.
  • Inte helt fel ute. Det var hemma och inte på jobbet. De hade med sig knogjärn och säckar med guld-tior.
  • Får man ha såg på Fanatic? Får man såga varje gång man går in i nån?
  • Jo, det får man. Fast det är fortfarande ett secret weapon och det blir många kickback-rolls med loner.
  • Får jag fortsätta gå efter jag sågat med min ball and chain?
  • Det är en klurig fråga. Spontant skulle jag säga att motorsågen sitter fast på bollen och movement blir som vanligt med ball and chain. Det är move actions man gör, inga blockar med sågen. Dock måste man använda sågen om man träffar någon (med- eller motspelare) och slå för kickback varje gång.
  • Najs regel för Ogräsen, hade hoppats att alla Ogräs fick Leader skill men en räcker med det :D det ger 70k extra att handla för vilket säkert kan locka någon att spela med dem. :)
  • Tänkte ha en snabb handuppräckning för att få en grov uppskattning av hur många som tänker dyka upp till Buzzquarna. Min förhoppning är att vi blir 12 så vi får dela ut en NAF-trofé.
  • Jag jobbar den helgen så kan inte komma :(
  • Kommer att närvara!
  • jag funderar på att komma men är inte säker än
  • För mig beror det på hur bra det går för @inforthepain på Melisqusbowl. I nuläget ser det mörkt ut för mitt deltagande.
  • Jag räknar med att komma.
  • Jag kan nu meddela att jag lyckats försnilla bort mitt nattjobb natten före Buzzqvarna så jag kommer väl vara lite fräschare i pallet vid matchandet. Har dock inget att skylla på när (inte om) det går dåligt så jag vet inte om det egentligen blev bättre eller sämre ...
  • Nu har alla turneringspriserna och tärningar dykt upp i brevlådan. Som sagt långt ifrån lika imponerande priser som DOUBT, men de som finns är alla tematiska. Kostnaden för turneringen är strax över 300kr, så vi splitter det på de som dyker upp för att få deltagaravgiften.
  • Låter bra!

Hur många är vi anmälda nu och vart ska vi hålla till?
  • Vi är bara sex som sagt att de ska komma än så länge (se första posten) så jag tycker vi håller till i lokalen du ordnat @frantic.
  • ok, då ska jag boka den ikväll.

är sex ett bra antal till eller ska jag försöka pressa två till?
  • Fler är bättre. Vi får försöka pusha upp antalet över tolv, så att det blir en liten buckla till segraren.
  • Jo, tolv var vad jag siktade på, men sex är fortfarande tillräckligt många för att det ska bli av.
  • Klas, Emil, och ett gäng andra västerbottningar saknas.
  • Emil har barnen, Klas vet jag inte om varför han inte anmält sig.

Jag skulle kunna kolla med två klassiska magicspelare som @Pellevin känner. Marcus a.k.a "Lillspräckarn" och Jonas Granström som båda spelar eller kan med spelet/reglerna i Blood Bowl.

• Och Peter, glöm för helvete inte gamle Bjuhr!

BTW har jag nu fixat boende, så det börjar likna något :)
  • Pellevin said:

Och Peter, glöm för helvete inte gamle Bjuhr!

BTW har jag nu fixat boende, så det börjar likna något :)

Peter har tyvärr aldrig spelat spelet...

Stareater said:

Och @radge, @snow, m.fl.

Radge tror jag hade förhinder, Snow kommer ikväll så jag ska kolla med han hur det ser ut....
  • Det är min första semesterdag. Lite osäker på mina planer däromkring. Om jag ska vara med är det förmodligen med lånat lag.