Gruppindelning?
  • Hur delas grupperna in till nästa säsong av StockBowl?
  • Det beror på flera faktorer, t ex antalet deltagare, antalet ronder, hur de anmälda fördelar sig m a p lagens styrka etc. Det enda som är säkert är att det blir helt rättvist.
  • Den ledande principen är att det skall bli så spännande matcher som möjligt, och det innebär att vi försöker maximera antalet jämna pairings. I praktiken leder detta till att grupperna hålls jämna, och att majoriteten av matcherna spelas inom grupperna.

Sedan finns vissa problem med att avgöra hur starka olika lag är. TV är inte ett så bra mått på detta som man först kan tro. Vi har en vacker tradition som innebär att vi ifrågasätter tanken bakom gruppindelningen efter varje lottning. Den diskussionen är kul :)
  • Vi kommer troligen göra som vi alltid gör. Anstränga oss som fasen för att få till så jämna grupper det går baserat framförallt på antal spelade matcher för de olika lagen och sedan få sura coacher som skriver på forumet i affekt då de tycker de blivit förfördelade och överväga att skita i att driva ligan ö.h.t.

Du kan ju kolla hur grupperna sett ut de senaste 4 säsongerna eller så, det kommer bli något liknande.
  • Är ni inte aningens orättvisa mot pöbelns reaktioner nu? :)

Visst brukar det ofta vara en diskussion om hur man kan dela in grupperna, framför allt innan indelningen är gjord, men från min horisont är den rätt konstruktiv. Det kan vara en del som inte gillar lottningen efteråt också, men vad jag har sett så brukar de reaktionerna ändå vara "på banan" i min mening. Nu vet jag inte om och vad som sägs utanför forumet, till exempel via mejl, dock.
  • Haha, du har en poäng @Mooselord.
  • Ooh ooh, får man vara med och klaga även om man inte fått en ofördelaktig, fördelaktig eller ens en lottning?
  • För att svara på Imps indirekt ställda fråga:
    Anmäler du Sea Monsters i det skick de är idag är det mest troliga att du de kommer få möta lag som inte heller har en spelat en hel säsong utan enstaka matcher eller inga matcher alls. Spelar du fler open seasonmatcher med dem innan januari kommer laget bli bättre och då ökar chansen att du får möta lag med fler matcher i bagaget, exempelvis lag som just nu spelar i Grupp C denna säsongen. Som Pellevin skriver så kommer allt påverkas av vilka andra lag som är anmälda, storlek på grupperna med mera så att det är svårt att göra exakta profetior.

Observera att jag inte är commish utan bara skriver detta av samlad erfarenhet.
  • Vi försöker i största möjliga mån att se till att lag som spelat mellan noll och 2-3 matcher får möta varandra. Men som sagt är det många variabler att beakta och det går inte alltid att få ihop det så.
  • Såhär beskrev jag hur indelningen för Säsong 18 gick till:

Mago said:

En hel del handlar om hur vi kan skapa grupper för att göra lottningen enkel utan att rookielag får möta erfarna lag.

I stort gick resonemanget såhär:

Vi fick ihop 24 lag till en säsong med 7 matcher, vilket gör indelningen i 3 grupper om 8 där alla möter alla i sin grupp en gång till ett lätt val.

Vi hade/kunde få till:
    8 lag med spannet för spelade matcher mellan 0-1
    8 lag med spannet för spelade matcher mellan 3-10
    8 lag med spannet för spelade matcher mellan 18-37

En sneglig på TV för lagen ger att Blessed by Hashut har i lägst i grupp A med 1560, men laget har 11 spelare och 290k i banken.

Tiranoc Silver Bolts har i särklass högst i grupp B med 1560 och är väl kanske det lag som fått mest smakfull gruppindelning.

De som vill roa sig med annorlunda indelningar kan ju ta i beaktande flexibiliteten i att Mooselord kunde ha spelat Harslem Globerotters, jag kunde ha spelat Drones Club, Maledor Manticores, Rostberg Galvanizers, Frogs of War eller Phullersta Phantoms, och Ozt kunde har spelat sina Wormwood Harbringers.

• Ooh ooh, får man vara med och klaga även om man inte fått en ofördelaktig, fördelaktig eller ens en lottning?

Om du anmäler dig till ligan kan du få en helt egen grupp utan lottning, och alltid vara sämsta Göteborgare!
  • Vänta nu @Mago. Det finns ett par sätt att få negativ poäng, så med lite flyt kan du bli sämsta göteborgare även om Janne alltid stannar på 0 poäng. Mago kan alltså fortfarande bli sämsta göteborgare, även om han får bättre chans att undvika det om iftp har egen grupp.

Varför har vi inte en lista på vem som är in contention för sämsta göteborgare säsong 18? Jag tror Mago tar hem titeln.
  • Fast som tur är är det jag som är commish för ligan och kan välja att inte tillåta ett coachsponsrat pris!
  • Kan man, generellt sett, säga att de 8 minst erfarna lagen kommer att bilda en egen division, oavsett om lagen har spelat 0, 2 eller 5 matcher?

Detta, självklart under förutsättningen att man väljer att sätta 8 lag per grupp.

--
    Jag misstänker att resonemanget går kring hurvida man skall spela fler matcher i Open Season, eller "fega ut" mot inkommande utmaningar.
  • Jag skulle gärna se att ett lag med 5 spelade matcher inte hamnar bland lag med 0 spelade matcher. Jag ser som sagt brytpunkten runt 2-3.
  • Pellevin said:

Varför har vi inte en lista på vem som är in contention för sämsta göteborgare säsong 18? Jag tror Mago tar hem titeln.

Hehe som de gammla ordspråket lyder, "ifall en göteborgare faller i skogen och ingen annan göteborgare är där för att se det, hur ska hen då få sitt pris?"

Så länge Mago är ensam så får han glatt vänta tills han kan rösta in en till stockholmare som Görgo Gubbe ;)

Annars gillade jag ditt resonemang Pellevin med egen grupp, synd att Mago kan comishblocka mig :D
  • Fast Mago är ju inte ensam i commishgruppen. Jag vet inte vad som händer om commishgruppen är oense om något, men är det majoritetsbeslut som gäller så finns det fortfarande hopp för dig :)

Du lär väl dock behöva pynta 200pix i Stockbowlmedlemsavgift dock.
  • Mooselord said:

Du lär väl dock behöva pynta 200pix i Stockbowlmedlemsavgift dock.

Aj aj aj. Får nog starta en kickstarter eller nåt för att få fart på dehär projektet
  • Det hela låter ju riktigt bra, får helt enkelt se till att spela några matcher till i Open =)
  • @imp Jag skulle rekommendera dig att köra ett helt gäng matcher i Open om du nu tänkte köra. Då kommer du spela i en svårare grupp men du får ett bra lag med dig istället för att riskera att hamna där med ett rookie-lag med 3 matcher under bältet.

Jag och @Viking hade en rätt tuff uppförsbacke i Grupp B i början då våra lag var rätt färska. Mina Khemri hade vid ligastarten tre spelade matcher varav två brakförluster och en mager vinst. Det gjorde att jag hade två skills på mitt 1050 TV-lag som mötte riktigt erfarna lag runt 1500 TV.

Dock vill jag inte skylla mina förluster på det eftersom jag inte är den bästa Khemri-spelaren på att göra mål... utan lyckas mest med att ta kål på mina motståndare.
  • Flest kills så nåt rätt gör du ju... ;-)
  • Jox said:

Flest kills så nåt rätt gör du ju... ;-)

Jo. Jag såg det efter sista matchen. Har stirrat så mycket på casualty-racet mot @Mago så jag upptäckte inte att jag med rätt stor sannolikhet vinner Most Violent-priset. Trevligt med nåt tröstpris iaf. :)
  • @Il_Maestro Jo, det är nog planen =)