DOUBT SE7EN, Umeå, 9-10 Januari 2016

• Info om turneringen finns här

Anmälda:
  • Anmälning sker via denna tråd eller är de samma mail som vanligt?
  • Via mail som vanligt. Bra att ha allt på samma ställe och roster ska ju med in i förtid också.
  • Gott mos fixart!
  • Äsh, jag blev litet besviken när jag förstod att "DOUBT SE7EN" inte betydde att det var en Bloodbowl sevens-turnering. Men jag kommer anmäla mig ändå :)
  • @Duckwing om du vill köra utan rerolls och med sju spelare på plan så kan jag göra undantag i reglerna för dig. =)
  • Halflingpremiär för mig!
  • Ozt said:

Halflingpremiär för mig!

Powergamer!

2 Treemen (2x block)
    Deeproot
    Puggy
    10 Halflings (2x Side Step, Diving Tackle, Sure Hands/Wrestle/Strip Ball/Dirty Player)
    1 RR
    Master Chef
    1 FF?
  • 2 Treemen (2xPO)
    Deeproot
    Morg'n'Thorg
    9 Haflings (2xMB) + (2xDT dag 2)
  • Jag håller min powerroster sjukt hemlig!
  • Ozt said:

Halflingpremiär för mig!

Tror det är tredje året du pratar om att ta halflings så jag utlyser det som förvirringstaktik. :)
  • Till skillnad från föregående år så har jag ett målat halflinglag nu!
    Men du kanske har rätt...
  • blir riktigt sugen på att åka på det här. ska ta en funderare
  • Jag har nu bokat rum på Hotell Björken den helgen. Så jag kanske kommer :)
  • Jag bokade rum jag med!
  • Då har ni ju nära. :-) för övriga intressenter kommer jag ha gott om plats att sova, fyra sängplatser och en bäddsoffa, samt gott om golvyta. :-)
  • brocCooLi said:

blir riktigt sugen på att åka på det här. ska ta en funderare

Klart du ska komma. Umeå i ett mörkt och kallt januari, perfekt för blood bowl. Det är också första turneringen på året och det gäller ju att starta starkt.
  • Jag skulle vilja veta vilken tid ni planerar att avsluta, så att jag kan beställa flyg.
  • Eftersom vi har med Hotell Björken att göra så kommer jag att veta mer till på fredag.

Vårt ambition är dock att spela två matcher på söndagen och vara klar med matcherna till klockan 13 och ha prisutdelning då, men jag ska prata lite med @ikki som bokat åt oss och och höra vad hotellet har för regler.
  • Vi har tillgång till lokal från 06:00-00:00 i princip både lördag och söndag. Så vi kan väl räkna med att det blir ungefär samma upplägg som tidigare evenemang
  • Passa dig Erik, jag ska försöka vara med i år, så du kan boka flyget hem på lördag kväll redan. MUGHAHHAHAHAHHAAAAAA :)
  • Ikki said:

Vi har tillgång till lokal från 06:00-00:00 i princip både lördag och söndag. Så vi kan väl räkna med att det blir ungefär samma upplägg som tidigare evenemang

Vi ska skyffla om schemat en aning så att det blir lunchpaus i spelandet samtidigt som hotellets restaurang har öppet, men i det stora hela samma schema.

• Börjar nio på lördagen?
  • Jag vill gärna ha ett mer exakt besked, förstår inte underförstådda saker.
  • @suncar Det kommer börja före 9 på lördagen. Alla ska registreras, eventuella eftersläntare med handskrivna roster hanteras, tärningar delas ut, etc. Mer exakt tid kommer snart, själv skulle jag vilja ha 06.30 :)

@Pellevin Det har hänt att vi tagit en extra timmes sovmorgon på söndagen på allmän begäran och stort bortfall av coacher. Med detta i åtanke så kan jag garantera att turneringen och prisutdelningen kommer att vara klar vid 15.00 på söndagen. Kommer hålla en hårdare linje i år när det gäller frånvaro.
  • Tack, ett klart besked var vad jag behövde :)
  • Nu har jag köpt biljett också. Ser onekligen ut som att jag kommer.
  • Ett snabbt förslag på schema skulle således vara så här. Tar gärna mot åsikter innan det spikas helt. Kanske skjuta allt dag två en timme om folk vill sova lite längre, men det blir svårt att äta lunch på hotellet för de som vill det då.

Day 1 - 9th of January
    07:00-08:00 Registration
    08:15-10:30 Match 1
    10:45-13:00 Match 2
    13:00-14:30 Lunch
    14:45-17:00 Match 3
    17:15-19:30 Match 4
    19:30- ???? Dinner, beer and other board games at the hotel?

Day 2 – 10th of January
    08:00-10:15 Match 5
    10:30-12:45 Finals + Match 6
    13:00 Award Cermony

Hotellets restaurang har följande öppettider
    Lunch lördag och söndag 12:00-14:00
    Middag lördag 17:00-20:30
    Middag söndag 16:00-19:00

För övrigt anser jag att det på detta forum borde gå att göra tabeller av något slag. HTML-tabeller eller BBCode-tabeller verkar inte fungera någon av dem.
  • Var lite sugen på att åka upp, men tyvärr så är förbindelsen GBG-Umeå rent ut sagt helvetisk.
    Antingen flyger man via Arlanda (inget direktflyg) för typ 2000 spänn, eller så tar man tåget. Ditvägen med tåg tar 10 timmar och går helt fantastiska tider, men hemvägen är antingen 11 timmar och då måste man åka 12:30, eller så är det 16 timmar med nattåg...

Tar gärna emot tips från andra Göteborgare (eller mer söderut boende) som har gjort denna resa tidigare år...
  • Kommer stockholmarna att bila upp i vanlig ordning och kan vara sugna på att plocka upp nån förvirrad mas i Gävle
  • Alltså 16 timmarna nattåg är inte så farligt bara man inte har bråttom. Lite öststatskänsla fortfarande och jag gillar att åka tåg. Särskilt nattåget på vintern. Så härligt mörkt.
    Nästan så jag är sugen att åka upp själv bara för tågets skull...
  • Jag åkte nattåg upp och flög hem senast, det funkade fint. Men då startade jag från Stockholm tyvärr @equilibri
  • Kära göteborgare. Kolla även malmöaviation, de brukar ha avgångar som mellanlandar på Bromma men man behöver inte kliva av planet. De ska ju även ha börjat flyga direkt. Har dock dålig koll på tidtabeller och priser
  • Gjorde resan i jobbet förra eller förrförra vintern (det var vinter i Umeå iallafall) från Malmö.
    Mellanlandade i Bromma och tror bestämt det var planbyte inblandat.
    Det var hur som helst när det blåste rätt mycket, landa fick vi göra i Göteborg (provade Malmö, men det gick inte). Kombinerade landningen i Göteborg med en bussresa till Malmö, där det inte gick att köra fortare än 70km/h. Inte min bästa upplevelse :P

Resan dit var smärtfri och hade vi bara kunnat landa i Malmö så hade allt varit frid och fröjd. Har dock ingen aning om vad kalaset kostade då jobbet betalade (och antagligen fick grupprabbat).
  • Liten fråga. De extra skillsen man får efter match 3 respektive handikapp. Kan de vara av samma sort (exempelvis tredje respektive fjärde/femte/sjätte "block") som någon av de andra man köpt för pengar.
    Tolkar det som ja men tänkte fråga ändå.
    Tråkigt att tänka fel från början...
  • Inte bokat nåt än men tänke ta malmö aviation upp som förra året, flöt på bra och man fick nötfrikaka till kaffet
  • Jox said:

Liten fråga. De extra skillsen man får efter match 3 respektive handikapp. Kan de vara av samma sort (exempelvis tredje respektive fjärde/femte/sjätte "block") som någon av de andra man köpt för pengar.
    Tolkar det som ja men tänkte fråga ändå.
    Tråkigt att tänka fel från början...

Nope det är max två av varje skill oavsett. Det har frågats förr och jag borde egentligen förtydligat detta bättre.
  • Tycker det verkar bättre, så bra tänkt.
  • @Stareater Vad är anledningen bakom regeln?
    (Minns inte hur mycket det diskuterats tidigare eller ens vad som sas)
  • coma said:

@Stareater Vad är anledningen bakom regeln?
    (Minns inte hur mycket det diskuterats tidigare eller ens vad som sas)

För några doubtar sedan kom det in en del kritik om att rostren blev för ensidiga (dvärgar med massa guard, ödlor med massa block, etc) och att det ledde till att vissa lag starkt favoriserades vid det rätt så höga TV som turneringen har. Eftersom det fortfarande fanns en önskan om att ha ett högt TV och kunna görs intressanta builds med star players infördes denna regel.
  • Aha, jag håller inte med men då förstår jag. Bra förklarat!

• @coma hur tänkte du? Håller du inte med att vissa lag favoriserades tidigare när vi inte hade de reglerna?
  • @Frantic Jag tycker att nuvarande regler skjuter lag som t.ex Lizardmen i sank och sätter dem effektivt i Tier 2. Om de favoriserades tidigare kan jag inte svara på men tycker att det är ett konstigt skäl att göra dem så pass dåliga att det inte är värt att spela dem. Speciellt i en miljö där alver kan ta dubbel skills som absolut inte behöver en boost för att vara bra.
  • Eftr att ha spelat mot tre Lizardmenlag i samma turnering förra helgen är jag tacksam för ett format där det inte är uppenbart skitbra att spela det laget.
  • Värt att notera är att alver inte har varit populära på doubt. Förra året var det en enda (om jag kommer ihåg korrekt så här när lillgrabben håller en vaken mitt i natten) och det har varit en aning kritik om att bashlag har det för väl förspänt när man kan få så många skills.
  • Något år var väl bashlagen favoriserade när CAS påverkade poängställningen också. Det är också borttaget så förhoppningsvis blir det lite bolltrollarlag.
  • Mina basher råttor har de gått rätt okej för de senaste åren så ska inte klaga :) bra bash regler
  • @coma ah förstår hur du tänker där, jag vet att Mankan spelade dem förra året, det gick som skit för honom så du kan ha rätt, än om jag själv tycker de kan få ihop ett rätt bra lag.

Utan att lägga ner någon längre tid och tagit kostnaderna från huvudet (kan minnas priser fel så rätta mig gärna)

Lizardmen

1x Kroxigor med PRO-Skill 170
    6x Saurusar med Skills: 2x block, wrestle, b-tackle, guard och frenzy 600
    4x Skinks utan skills 240
    3x RR´s 180
    Star player Helmut Wulf 110
    Totalt: 1300

Detta känns som ett rätt ok lizarmen lag som man kan ändra skillsen på om man vill ha startskills på någon skink (sure hands) som nog kan ställa till med en hel del problem för många lag.

Helmut finns med för att vara ett hot mot det mesta som entrar planen från motståndaren.

EDIT: Glömde skriva en rad om alvlagen, ja dessa har lyst lite med sin frånvaro men jag tror ändå dessa kommer komma mer och mer sedan vi ändrade "poängfördelningen".

Jag har två lag som jag tänkt "testspela" med nu innan turneringen för att se hur de kommer vara.
  • Saurus utan block är en turn over snart i din turn. Wrestle tvingar dig att lägga din skyddande spelare ned så att motståndaren kommer åt dina skinks vilket ofta gör att du förlorar. Jag tycker det är en riktigt dålig roster.

Jag kommer spela något annat än Lizards och dvärgar garanterat.
  • @coma du får ju träna saurusarna att slå något annat än both down ;)