Deadly Gladiator (Open Season 3)
  • Tänkte lägga till följande pris till Open Season 3

image
    Deadly Gladiator

All teams are eligible for this prize starting May 11th 2015. When playing an open season match where neither team has been eliminated, the winning team will eliminate the losing team. If the match is a tie, the teams eliminate eachother. The team with most eliminated opponents at the end of the season wins a set of 2 roman numeral dice. If two teams are tied, a finale must be played in order to win the title. Opting out of the finale disqualifies your team. Failing to answer a challenge on the forum disqualifies your team at the end of the season.

EDIT: ändrade så att man fortfarande kan vinna även om man blivit eliminerad, förutsatt att man har eliminerat flest spelare totalt
  • Kortfattat så är det "Bortom Thunderdome" för Blood Bowl. Den som vinner matcher överlever. Tie-breakern är antalet "dödade" motståndare. Jag håller reda på vilka som fortfarande lever och uppdaterar kontinuerligt.
  • Eftersom de första matcherna spelades innan priset var föreslaget räknar jag inte in de i tävlingen. Listan med kvarvarande lag är således:

Drakenhof Deadskins
    Fernwood Dreadnoughts
    Hammer of the Gods
    Khorinaun Crimson Tide
    Maize Red Wings
    Ordo Instabili
    Red Ivy Fleshdrinker
    Rostberg Galvanizers
    Rottenham Stubs
    Skullmountain Axethrowers
    Suffering Turnogres
    The Mighty Mushrooms
    The Warpstone Munchers
    Twilight Strugglers

Möter du ett av dessa lag och inte vinner så kan du inte eliminera några fler lag.
  • Jag gillar den hör idéen mer och mer. Förstod först inte hur den funkar men är ju awesome i sin enkelhet.
  • Detta är ett jättebra pris imho. Sorgligt bara att det ser ut som om jag åker ut först av alla :(
  • Kul att ni gillar det.

@Pellevin Jag räknar inte med din första match eftersom den spelades innan startdatum. Går det inte bra i en pågående match månne?
  • Jag spelar med 590k inducements imorgon. Ser inte så lätt ut.
  • @Pellevin: var iskall och vaska all inducement och spöa sedan skiten ur motståndaren ändå :D
  • Det är ju inte rättvist så tillvida att det är lika för alla.
    Vinnaren kan ju rent teoretiskt spela en match och tvåan 12 matcher men gör ju utmaningarna lite mer givande än helt ranson bara.
    Själv tänkte jag vänta ut lite bortfall och spela min första match i öppna nästa vecka.
  • brocCooLi said:

@Pellevin: var iskall och vaska all inducement och spöa sedan skiten ur motståndaren ändå :D

Om jag väljer bort mina journeymen också så kan jag välja att ställa upp nio oskillade Pit Fighters mot ett orclag med TV över 1500. Det vore faktiskt ganska grymt att vinna den matchen :)

Och jag har ju faktiskt Frenzy på alla spelare, så det borde gå bra!
  • Spännande! Det är väldigt imponerande om du vinner. Annars får laget en fin liten dödsruna i tråden istället. :)
  • För 590k får du med lite marginal in en mercenary Bloodthirster och Grashnak Blackhoof. Då får du fortfarande bara frenzyspelare och lite mer muskler :)
  • Jag blev först med att åka ut! Fyra CAS mot mig på de första tre turnsen var väl sådär :P
  • image

Efter mycket blodspillan från både villiga och ovilliga Pit Fighters blev Khorinaun Crimson Tide utslagna ur gladiatorkampen av orcerna från Skullmountain Axethrowers. En Khorne-spelare räddades av apotekaren på ren princip då motståndarna inte har rätt att offra till blodsguden utan tillåtelse. Nu är frågan, hur länge kommer orcerna finnas kvar? Utmana dem så får du se.

Numera är det alltså säkert att möta Khorinaun Crimson Tide utan risk att bli eliminerad.

Ställningen (genomstruken = eliminerad)
    ---------------------------------------
    Skullmountain Axethrowers – 1 lag eliminerat
    Drakenhof Deadskins
    Fernwood Dreadnoughts
    Hammer of the Gods
    Khorinaun Crimson Tide
    Maize Red Wings
    Ordo Instabili
    Red Ivy Fleshdrinker
    Rostberg Galvanizers
    Rottenham Stubs
    Suffering Turnogres
    The Mighty Mushrooms
    The Warpstone Munchers
    Twilight Strugglers
  • image

Händelserikt i gladiatorkampen. Först slås Hammer of the Gods ut av Suffering Turnogres i en hård kamp med varsin död spelare och en övervikt av skadade nordmän. Det slutar med 2-1 vinst till resegänget som nu kommer ikapp Skullmountain Axethrowers i gladiatorkampen.

imageimage

Nästa eliminering är den första matchen där lagen slår ut varandra. Det är Ordo Instabili och Twilight Strugglers som kämpar sig till 1-1 i en relativt skadefri match, mycket tack vare apotekare och regenerering. Matchpriset måste gå till zombien Reformer som får sina första star player points med en vacker interception. Utan den kanske Ordo Instabili lyckats få till 2-1 och klarat sig kvar?

Eliminerade lag är säkra att möta utan att riskera att själv bli eliminerad.

Skullmountain Axethrowers – 1 lag eliminerat
    Suffering Turnogres – 1 lag eliminerat
    Ordo Instabili – 1 lag eliminerat
    Twilight Strugglers – 1 lag eliminerat

Drakenhof Deadskins
    Fernwood Dreadnoughts
    Hammer of the Gods
    Khorinaun Crimson Tide

Maize Red Wings
    Red Ivy Fleshdrinker
    Rostberg Galvanizers
    Rottenham Stubs
    The Mighty Mushrooms
    The Warpstone Munchers
  • Mnjaa, Reformer hindrade 1-0 i slutet på första halvlek, men även om han inte fångat den så är det tveksamt om det blivit TD. Det krävdes en lyckad passning, en catch i en tackle zone, en dodge och lite annat. Det var 0-0 i paus. I början på andra har jag 11 spelare och MartinS 10. Sedan går allt och helsike för necrossarna och 1.5 runda senare är det 10-7 i spelare till MartinS. MartinS gör mål med 3 rundor kvar, men kunde och borde egentligen stallat ut mer. De döda gör ett totalt skitmål på 2 rundor och allt slutar oavgjort. Det var inget annat en ren stöld.

LVP i Twillight var vår werewolf Marshall som i sitt första ingripande i matchen dubbelskallade och casade sig själv, men reggade. I andra halvlek inleder han med en dubbel-both-down, blev knockad och sedan visade han sig inte mer den matchen. Det var lika bra det.
  • Låter som ett skolboksexempel på en typisk BB-match. :) Least Valuable Player är ju förresten en grym titel på ett player prize.
  • "Gladiatorfinal" imorgon. Spännande!
  • Jo det är passande att det blir en showdown mellan ledarna. Spela inte oavgjort bara. ;)
  • Jag är nere på fyra ogres igen så det ser tufft ut. Har dött med fyra spelare på fyra matcher, varav en är ogre. Och ja, jag har apo.
  • men du har 360k inducements.
  • Beyond StockBowl-dome! Two teams enter. One team leaves. Possibly.

Blir spännande att se resultatet. :-)
  • 2-0 till mig.
  • Phew, brände min apo bra tidigt i första halvan.
    Nu är det fritt fram att utmana mig utan att riskera åka ut.
    Tack för en trevlig match
  • image

Suffering Turnogres var kvällen till ära två resar kort och planen såg ovanligt belamrad ut med snottingar. Apotekaren arbetade febrilt med att hålla resarna på planen för att kunna stå emot rivalerna från Skullmountain Axethrower. I slutändan blev det dock för svårt att stoppa orkernas flinke blitzaren Grakk som fick till två touchdowns och en casualty och därmed gav vinsten till Axethrowers. Hur länge till kan de hålla sig kvar i tävlingen innan de själva blir eliminerade? Det återstår att se.

Skullmountain Axethrowers – 2 lag eliminerade

Drakenhof Deadskins
    Fernwood Dreadnoughts
    Hammer of the Gods
    Khorinaun Crimson Tide

Maize Red Wings
    Red Ivy Fleshdrinker
    Rostberg Galvanizers
    Rottenham Stubs
    The Mighty Mushrooms
    The Warpstone Munchers
  • image

Så då var det till slut dags för mina knubbiga killar att lägga huvudet på huggkubben. Rottenham Stub hade fräckt utmanat The Warpstone Munchers i hopp om att ett lag som delvis består av stunties kan bli en hyfsat ok match. De hade otroligt fel. Färdigmålade med fina nya uniformer började matchen bra för halvlängdsmännen. De vann slantsinglandet och därefter... gick det bara utför.

Underjordarna börjar med en perfekt spark som landar precis intill mittlinjen på ena flanken. Det hade inte varit så illa men därefter visar kick-off slaget en dubbelfemma och blitzen är ett faktum. Kort därefter står en välskyddad bur med råttor och muterade goblins på Rottenhams planhalva innan första rundan ens har spelats.

Warpstones spelar ett stabilt spel och utnyttjar väl Rottenhams tappade bollar, missade GFI, rotade träd och blockskallar. I första halvlek har tjockisarna använt alla sina SEX rerolls i runda sju medan Munchers fortfarande har rerolls kvar (en eller två, minns inte). Halvisarna misslyckas också med kvitteringen då Ian Rindfeet trillar in i endzone med bollen efter att ha fällt krokben på sig själv. Rottenhams skadebox är välfylld inför andra halvlek och ställningen är 0-1 till Munchers.

Vad som följer därefter är åtta rundor av förnedring. Mål på mål på mål och det enda bestående jag till slut lyckas med är att en "träd"-ogre får badly hurt på en nigglad gobbo med minsta möjliga marginal.

Kan någon påminna mig om varför jag kör Halflings? :P

EDIT: Ställningen inför andra halvlek var till och med 2-0 i underläge för Rottenham visade det sig.

TL;DR

The Warpstone Munchers fullkomligt krossar sina utmanare och går därmed upp och kan utmana yxkastarna om förstaplatsen. Nu är frågan, kommer Skullmountain Axethrowers bida sin tid på toppen eller kommer det bli en showdown mellan orker och underjordare inom kort? Flera lag har även chansen att komma ikapp, förutsatt att de vet hur man vinner. :)

The Warpstone Munchers – 1 lag eliminerat

Drakenhof Deadskins
    Fernwood Dreadnoughts
    Hammer of the Gods
    Khorinaun Crimson Tide

Maize Red Wings
    Red Ivy Fleshdrinker
    Rostberg Galvanizers
    Rottenham Stubs
    The Best Color is
    The Mighty Mushrooms
  • Fråga, så som jag tolkar din regeltext fpr mina orkz nu vara med i jakten? Då du inte skrev, vad jag ser, att laget måste vara anmält från starten av säsongen.

Stämmer det?
  • Det stämmer, har bara inte uppmärksammat att du joinat öppna ligan. :) Jag la till dig på listan.
  • Bra sammanfattning. Tror dock din misslyckade GFI för 1-1 resulterade i 2-0 i halvlek.

Ibland är det lätt att spela, när allt fungerar som det ska. Ibland är det svårare.

Tack för god match.

Jag skulle ju vilja utmana yxkastarna, men har svårt innan sommaren. Så vi får väl avvakta med matchen.
  • Ja just ja, hade förträngt att du fick in det där målet som en kontring. Ja då började ju förnedringen redan i slutet av första halvlek. :-P

Utmanar du Georg i utmanartråden så måste han möta dig om han vill vara kvar i tävlingen.
  • Jo men jag hinner ju inte spela på den här sidan månadsskiftet juni/juli så lite meningslöst att utmana.
  • Säg inte det, han kanske också är borta så då kan ni ju planera matchen redan nu.
  • image

De färggranna orkerna i The Best Color is är nästa lag som sällar sig till de fallna. Detta efter matchen mot Fernwood Dreadnoughts. Orkerna hade som nya förmågor förhoppningen om att de skulle kunna utmana Skullmountain Axethrowers ledning. Nordmännen hade dock dagen till ära rekryterat den bindgalne Boomer Eziasson som kom att sätta stor prägel på matchen.

Här är en kort rapport skriven av Ozt om Boomers prestationer under matchen:

Turn 1: blev interceptad av trollet. Trollet kastade tillbaka och sprängde Helmut wolf till cas-båset och sänkte en lineman.
    Turn 2: blev interceptad av trollet. Trollet fumlade och blev ihjälsprängd men reggade. En line-norse dog men blev appoad. En black orc blev omkullputtad.
    Turn 3: kastade en bomb in i orc-cagen. Stunnade ballcarriern och sänkte ett hörn.
    Turn 4: blockade omkull en orc som markerade honom.
    Turn 5: kastade en bomb in i nya orc-cagen som formerat om sig längre bort. Sänkte ballcarrier, ett hörn och en black orc vid sidan.
    Turn 6: backade för att kunna skydda målet om orcerna bröt igenom, hade lite ont om folk pga av7.
    Turn 7: gick in för att assistera en lyckad blitz på ballcarriern.
    Turn 8: foul-stunnade en blitzer och blev utvisad.

Naturligtvis fick Boomer välförtjänt MVP då han orsakade 60% av matchens skador.

Detta innebär att Ozts nordmän också jagar i hasorna på Georg och hans grönskinn tillsammans med jox underjordare. Inte många lag kvar nu att utmana så passa på att utmana de andra överlevarna.

Eliminerade lag är säkra att möta utan att riskera att man själv bli eliminerad.

Fernwood Dreadnoughts – 1 lag eliminerat

Drakenhof Deadskins
    Hammer of the Gods
    Khorinaun Crimson Tide

Maize Red Wings
    Red Ivy Fleshdrinker
    Rostberg Galvanizers
    Rottenham Stubs
    The Best Color is
    The Mighty Mushrooms
  • image

Så till slut mötte Skullmountain Axethrowers sin baneman i form av Drakenhof Deadskins som kommer in i kampen om gladiatorpriset och eliminerar sin första motståndare. Grönskinnet Poss mötte liemannen men fick en enkelresa tillbaka till det odöda "livet" tack vare Deadskins nekromantiker.

Orkerna leder fortfarande men kan ej eliminera fler lag. Därefter är det jämnt lopp mellan de odöda, nordmännen och underjordarna. Endast sex lag kvar i kampen nu och varje match är viktig. Vem kommer ta ledningen... och vem kommer slås ut?

Eliminerade lag är säkra att möta utan att riskera att man själv bli eliminerad.

Drakenhof Deadskins – 1 lag eliminerat

Hammer of the Gods
    Khorinaun Crimson Tide

Maize Red Wings
    Red Ivy Fleshdrinker
    Rostberg Galvanizers
    Rottenham Stubs
    The Best Color is
    The Mighty Mushrooms
  • Ett tydliggörande angående utmaningar. I den första Open Challenge-tråden finns detta att läsa:

Här är utmaningstråden. En regel: om du postat en utmaning här får du inte posta en till förrän minst en annan spelare har postat en. Nu kör vi!

Zeke73 har i senaste Open Challenge-tråden utmanat Jox, Ozt, Mago, Per, Tusse och Yelf. Den omnämnda regeln innebär att endast Jox riskerar att elimineras i nuläget om han inte svarar på Deadskins utmaning innan säsongen är slut. För att övriga utmaningar skall gälla krävs att andra spelare gör fler utmaningar i utmanartråden.
  • Får se till at det blir en match innan säsongen är slut helt enkelt. Eller förlora på WO. Jag är ju bortrest ett par veckor till.
  • image

Det färska Khorne-laget Maize Red Wings mötte de nyuppväckta odöda Five Finger Death Slap. Båda lagen verkade mer upptagna att jaga varandra än att spela bollen med ett mål gjort och många skadade. De odödas mumier gick hårt åt Red Wings gropfajters med flertalet utslagna i kommande match och en som offrades till Khornes ära. Five Finger Death Slaps skador såg dock förvånansvärt lindriga ut, var det möjligen den beryktade magikern Droster Keinkrank som gästade i publiken och stöttade? NAF får utreda frågan vidare.

Nu finns alltså en till utmanare till Deadly Gladiator-titeln. Georgs orker leder alltjämt med två elimineringar om inte någon annan lyckas kvittera eller gå om hans grönskinn innan slutspelsdagen.

Utmanartråden är åter fri att använda för att hitta en passande motståndare. Kom bara ihåg, någon annan måste ha gjort en utmaning innan du kan göra en ny. Zeke73 får fundera vem av de han vill utmana som han kommer daska till med järnhandsken härnäst.

Eliminerade lag är säkra att möta utan att riskera att man själv blir eliminerad.

Five Finger Death Slap – 1 lag eliminerat

Hammer of the Gods
    Khorinaun Crimson Tide
    Maize Red Wings

Red Ivy Fleshdrinker
    Rostberg Galvanizers
    Rottenham Stubs
    The Best Color is
    The Mighty Mushrooms
  • image

Inte långt efter att odödingarna Five Finger Death Slap debuterade i gladiatorkampen med vinst blir de i sin tur utslagna av nordmännen Fernwood Dreadnoughts. FFDS lyckades med en foulkill men i övrigt var det relativt mjuka smällar de gav jämfört med FFDS tidigare blodfest mot Maize Red Wings. Matchavgörande blev vikingsprinter Sune Fast som utöver två mål även fick matchens MVP-pris.

Detta innebär att det är delad ledning mellan Ozts nordmän och Georgs grönskinn som har två elimineringar var. Inte många kvar att eliminera nu så passa på att hugg tag i närmsta motståndare som fortfarande är kvar i matchen. Blir det delad topplacering avgörs vinnaren genom en final på slutspelsdagen.

Eliminerade lag är säkra att möta utan att riskera att man själv blir eliminerad.

Fernwood Dreadnoughts – 2 lag eliminerade

Hammer of the Gods
    Khorinaun Crimson Tide
    Maize Red Wings

Red Ivy Fleshdrinker
    Rostberg Galvanizers
    Rottenham Stubs
    The Best Color is
    The Mighty Mushrooms
  • Fick meddelande om att Warpstone Munchers inte kommer ha möjlighet att anta utmaningen från Drakenhof Deadskins. Detta innebär att de blir diskvalificerade från tävlingen. Notera att detta inte räknas som en eliminering som vid en vunnen match.

Värt att notera är att när man postat en utmaning får man inte posta en till förrän minst en annan spelare har postat en. Detta innebär alltså att man kan ha flera utmaningar i luften men att man inte kan posta dem flera i rad.

Det ser jämnt ut i toppen. Blir det delad förstaplats kommer titeln avgöras med en finalmatch på slutspelsdagen. Hamnar fler än två på förstaplats har ni lyckats med nåt jag inte räknade med... då kan jag bara ge en rekommendation att de ledande icke-eliminerade lagen kör en match innan finaldagen för att jag ska slippa komma på någon intelligent lösning. ;)

Hammer of the Gods
    Khorinaun Crimson Tide
    Maize Red Wings

Red Ivy Fleshdrinker
    Rostberg Galvanizers
    Rottenham Stubs
    The Best Color is
    The Mighty Mushrooms (Diskvalificerad)
    The Warpstone Munchers – 1 lag eliminerat (Diskvalificerad)
  • image

En säsongsrekord stor publik bänkade sig till den viktiga matchen mellan Fernwood Dreadnoughts och Drakenhof Deadskins... och vilken blodig match det blev. Till publikens stora förtjusning.

Fernwood Dreadnoughts försvarade tappert sin ledning mot Drakenhof Deadskins. I slutändan visade det sig dock att bar överkropp och horn på hjälmarna inte skyddade så bra som nordmännen förväntat sig. Tre dödade spelare, två allvarliga skador och två feta blåtiror senare så fanns inte många kvar på plan för att kamma hem matchen. I gengäld fick dock en likätare ta emot en "gnatig skada" som ett litet plåster på såret. Slutresultatet blev en förlust för Dreadnoughts som därmed blir eliminerade.

Detta innebär att vi har tre lag i topp varav Drakenhof Deadskins fortfarande har möjlighet att eliminera ytterligare lag för att gå upp i ledningen. Om alla tre i slutändan hamnar på samma poäng får titeln avgöras genom en liten miniliga där alla möter alla och flest poäng vinner.

Nästa säsong kommer jag införa en tie-breaker. Om flera lag har samma poäng i toppen kommer icke-eliminerade lag endast kunna vinna titeln. Det blir mindre strul. :P

Drakenhof Deadskins – 2 lag eliminerade

Hammer of the Gods
    Khorinaun Crimson Tide
    Maize Red Wings

Red Ivy Fleshdrinker
    Rostberg Galvanizers
    Rottenham Stubs
    The Best Color is
    The Mighty Mushrooms (Diskvalificerad)
    The Warpstone Munchers – 1 lag eliminerat (Diskvalificerad)
  • image

Med endast ett lag kvar i toppen som ej var eliminerat valde det sargade Fernwood Dreadnoughts och det eliminerade Skullmountain Axethrowers att kliva åt sidan. Således har öppna säsongen fått sin första gladiatorvinnare efter en stark slutspurt. Drakenhof Deadskins är nu inte bara mästare över öppna ligan #3 utan kan nu även titulera sig som dödliga gladiatorer.

Två stycken romerskt numrerade tärningar tillfaller coach Zeke73. Grattis! Jag kunde inte vara med på slutspelsdagen idag men du får dem under kommande säsong. (Svängde ihop en logga också. Om du vill använda den är du välkommen att göra det)

image

(Nu behövs bara att någon commish faktiskt lägger in priset på ligan och delar ut det till Zeke73, mailade förut inklusive bild men har inte sett priset i listan)

Bra jobbat allihopa på att kämpa för att vinna och undvika eliminering. Priset är ett försök att ge en last man standing känsla och införa lite taktik i utmanandet samt motivation att vinna matcher och inte bara samla SPP. Säg gärna till om ni har några åsikter om priset eller några förslag på förändringar.

Följande skillnader kommer införas till nästa öppna säsong:
    - En tie-breaker införs så att icke-eliminerade lag har fördel över eliminerade lag.
    - En utmaning som inte spelas innan ett lag spelar sin nästa match diskvalificerar laget.
    - Tänkte föreslå att om utmanartråden stått stilla i en vecka så kan man göra en ny utmaning så man slipper vänta på att någon annan lägger en ny utmaning.

• Yay! Extra kul att ta hem detta pris nu när jag blev snuvad på pokalen i ligan. Snygg logga också, den norpar jag direkt!

Bra regeländringar till nästa säsong tycker jag.
  • Så! Nu fixade Pellevin ditt lilla scoutmärke också när öppna säsongen 3 avslutades: http://www.stockbowl.bloodbowlleague.com/default.asp?p=tm&t=dra
  • Coolt! :)
  • Ett stycke blodröd tärningspåse med romerska tärningar ligger på lådan nu. Kommer i början på nästa vecka. :)
  • Trevligt, ser fram emot dessa! :)