Ball & Chain som ställer sig upp
  • Vad händer om en spelare med Ball&Chain blir nerblockad då han temporärt förlorat sin Ball&Chainförmåga exempelvis pga eclipse?

    Blir det:
    1. Injury roll direkt, med minst KO som följd.
    2. Man slår injury roll med minst KO som följd om han ligger ner i början på sin tur och har fått tillbaka B&C-förmågan.
    3. Han får ställa sig upp som vanligt för 3MV.
    4. Något annat?

  • Alltså, om den går i backen som rookie gobbo så är det ju de statsen som gäller då tänker jag. Skillsen som han har då är ju bara dodge, stunty och right stuff.
    Dvs armourslag först och inte automatiskt minst KO.
    Om han återförvandlas till b&c och fortfarande ligger ner borde han få resa sig för 3 av hans förlyttning
  • Knocked down or placed prone åker ut.
  • Men inte om den bara är en rookie gobbo med bara de stats och skillsen som eclipse ger
  • "If the player is ever Knocked Down or Placed Prone, roll immediately for injury"

    Jag skulle tolka det att eftersom den är prone när den får tillbaka ball and chain blir det injuryslag då.
  • Eclipse overrides rules. Det är bara en goblin!!!
  • Absolut, jag menar om han ligger ner när eclipse är över.
  • Det man kan göra är att springa till sig ett riktigt bra läge innan eclipse försvinner ;-)
  • Jag är inne på suncars/magos linje att det inte rimligen kan vara rakt av injury roll om han blir golvad som rookie goblin. Jag tycker det dock inte det är helt glasklart vad som händer sen.

    Skulle jag ha en fanatic under en eclipse skulle jag göra allt jag kan för att få gjort en TD med den, bara för att ha gjort TD med en "no hands"-spelare :)
  • Mago said:

    "If the player is ever Knocked Down or Placed Prone, roll immediately for injury"

    Jag skulle tolka det att eftersom den är prone när den får tillbaka ball and chain blir det injuryslag då.



    Så skulle jag också tolka reglerna
  • Nja, de betonar ju placed prone, inte is prone. Han är ju inte placed prone om han redan ligger ner,mdå är han prone. Placed prone sker ju när han faller vid ex. Gfi

    Så jag skulle vilja säga att han får resa sig och gå.
  • Jag håller med Mufflo, det finns en halvanalogi i situationen med en Treeman som rootar när han ligger ner. Han kan blir automatiskt av med rootstatusen när han faller, men inte om han redan ligger ner när han får den. Där gäller den exakta wordingen, så varför skall den inte gälla för en Fanatic?
  • Alltså så här tänker jag.

    Anledningen till att han blir KO'd/injury roll när B&C blir ( observera i det ögonblick) han blir knockad är ju för att den där virvelvinden av bollar och kedjor är för mycket att hålla reda på så att han snurrar ihjäl sig själv.

    Om han nu av någon anledning är knockad, dvs inte blir knockad, så snurrar ju inte bollar av stål runt runt runt utan snarare ligger still på marken = ofarligt även för en fanatic.

    Rimligen innebär ju det att denne får spendera 3 av sina MA att resa sig upp och sätta fart på bollarna igen.

    Alltså 3.
  • Jag är tvekasam. "Placed Prone" kan ju även syfta till att han redan ligger ned, istället för själva handlingen att lägga honom ned. Som i "he is lying placed prone."
  • Jag tycker du har fel där Daniel, och ditt misstag är att du inte tar med versalerna i ditt resonemang. Reglerna är skrivna så att det är stor skillnad mellan Placed Prone och placed prone.
  • @Mufflo och @Pellevin har nog rätt ändå när jag tänker efter och läser reglerna och argumenten igen.
  • Men hur funkar det i så fall när spelaren reser på sig?

    En ball & chain spelare får ju inte "gå" normalt.

    Dock håller jag med om att @Jox förklaring verkar logisk, rent fluff-mässigt
  • Jag är beredd att hålla med Mago om att hålla med Mufflo och Pellevin ;)

    För övrigt så tänkte jag först att det skulle innebära att om spelaren blir stunned i goblinform så skulle man få slå injuryslag om han kvicknar till liv och går från stunned till Prone i B&C-form. Dock står det inte att en spelare blir "Placed Prone" när han slutar vara Stunned. Det står bara att spelaren vänds och hamnar på rygg.
  • och för oss som inte har TFF, vad kom de fram till där?
  • Vanguard said:

    dode74 said:

    Where does it say he can't move like that? It merely says that if he is Knocked Down or Placed Prone then you roll for injury, with Stuns treated as KOs.


    Fanatics cannot normally stand up as they are typically removed from the pitch when knocked over - automatic injury with KO result minimum.
    I'm with Darkson on this one, Ball & Chain is not in effect when the player goes down and it cannot be retrospectively applied when Ball & Chain returns. Lose three MA to stand up and move as normal (for a Fanatic) from there.
  • dode74 said:

    Fanatics cannot normally stand up as they are typically removed from the pitch when knocked over - automatic injury with KO result minimum.

    Fanatics do not normally stand up, which is not the same as can not normally stand up. That's the distinction I was making: stashman has interpreted something a Fanatic does not normally do as something they can not do. Move Actions allow the player to stand up, and a B&C can make a Move Action.
  • he stands up and starts whipping it like normal

    it is much like him being KOed and using an apoth on him where he remains on the pitch prone (then stands up and kicks your butt)



    Som att använda apo på prone/stunned fanatic
  • dode74 said:

    Fanatics cannot normally stand up as they are typically removed from the pitch when knocked over - automatic injury with KO result minimum.

    Fanatics do not normally stand up, which is not the same as can not normally stand up. That's the distinction I was making: stashman has interpreted something a Fanatic does not normally do as something they can not do. Move Actions allow the player to stand up, and a B&C can make a Move Action.

    Agree with dode's opinion.
  • Vänta lite... Kan jag använda apo på en fanatic som faller och blir KO för att behålla honom på planen!?
  • Ja, men bara om det är Eclipse.

    I övriga fall är reglerna ganska klara eftersom det står att man "immediately" ska slå för injury.

    Skulle jag tolka det som.
  • Fast om man "immediately" slår för injury och resultatet blir KO borde man väl få använda apo:n även utan eclipse? Immediately borde väl syfta på att man struntar i armor roll?
  • Vänta lite... Kan jag använda apo på en fanatic som faller och blir KO för att behålla honom på planen!?

    I motsats till MartinS vill jag helt enkelt svara ja på denna fråga.

    Enligt regeltexten är en fanatic som blir stunned utsatt för samma behandling som en som blir KO. Och en spelare som blir KO kan lämnas kvar på planen om du använder apo. Du kan alltså behålla spelaren på planen, helt oberoende av Eclipse. Och du kan även göra det om originalresultatet är KO, inte bara på Stunresultat.
  • Reglerna sager väl att en apo kan användas för att ändra ett KO-resultat till stun. En stunned ball&chain-spelare ska flyttas till KO-boxen som om den hade fått ett KO-resultat; så användandet av apo skulle vara meningslöst.
  • Duckwing said:

    Reglerna sager väl att en apo kan användas för att ändra ett KO-resultat till stun. En stunned ball&chain-spelare ska flyttas till KO-boxen som om den hade fått ett KO-resultat; så användandet av apo skulle vara meningslöst.



    Så tolkar jag det också. Provade en gång på FUMBBL och det var resultatet
  • Nej, ni har fel :)

    En spelare som blir "Knocked Down or Placed Prone", inte en som är stunned skall behandlas på det sättet.
  • fast i praktiken innebär det samma sak.
    kan köpa att ball&chain-spelaren ligger kvar med apo, då som stunned.
    turen efter vänder du på spelaren, dvs spelaren blir 'placed prone' och då slår du ett skadeslag direkt.

    så det enda du får ut på att använda apo på ball&chain är att motståndaren har en runda att foula spelaren + att du slår ett nytt skadeslag som kan vara värre än det första resultatet.
  • Föreningen för ordmärkande regeljurister vill påpeka att Broccolli inte riktigt har rätt. En spelare som är Stunned blir inte "Placed prone" i slutet på rundan. Spelaren blir "turned face up" :)
  • Inte för att vara sån men det här måste ju ha utretts och klargjorts någonstans officiellt?

    Aldrig tänkt på att apotekaren kan användas på det sättet men nån annan måste ju ha gjort det...

    ... Och ställt frågan.
  • Jox said:

    Inte för att vara sån men det här måste ju ha utretts och klargjorts någonstans officiellt?

    Aldrig tänkt på att apotekaren kan användas på det sättet men nån annan måste ju ha gjort det...

    ... Och ställt frågan.



    Tråd i ämnet på TFF

    Kort version, om man läser reglerna ordagrant har @Pellevin rätt och fanaticen läggs som stunned på spelplanen.
    Enligt Galek var det dock inte intentionen, utan fanaticen är tänkt att placeras i KO-boxen.
  • Personligen har jag väldigt svårt för att försöka spela som någon menat men inte skrivit. Jag tycker att regelboken skall gälla tills det kommer en errata eller ny upplaga.
  • Lite lätt trådkapning men läste just på crp clarification sidan och hittade detta:

    "If a B&C player goes for a GFI you roll direction first, then resolve the block, then roll the GFI."

    Jag gissar på att jag är inte ensam om att missat detta. Har själv alltid gjort gfi först. Länk
  • Vilken diskussion ang en sak som i princip aldrig händer,har aldrig hänt mig nånsin i alla mina år jag spelat bb och skulle det hända får man väl vara sund och snacka med sin motståndare,detta är bara pedanteri och barn fasoner på högsta nivå
  • hahahaha kör på era galningar =)
  • okej, har läst reglerna lite till, speciellt s 11 om knock downs och injuries.
    där står mycket riktigt att om spelaren ligger stunned så vänder du på den, 'turn face up', nästa runda.

    men det finns också en bild precis ovanför rubriken 'Injuries' med texten:
    "Left: Player on his side, lying face up (Prone). Right: Standing player."

    jag tolkar detta som att face up och prone är samma sak. så när du vänder en spelare, 'turn face up', så blir det placed prone iom att prone och face up är samma sak.

    detta är i alla fall min tolkning av det hela.

    @Viking: håller till viss del med 100%, samtidigt typ älskar jag att sådana här diskussioner uppstår!
  • @Viking jag tycker det är en ganska viktig punkt att reda ut när det gäller Gobbos i turneringsspel. Att kunna rädda en B&C ifrån KO och behålla honom på plan kan vara matchavgörande i vissa lägen. Det kan också ge större incitament att faktiskt ha en apo i ett gobbo-lag.
  • Och framför allt ger det möjlighet för motståndaren att kunna foula en fanatic isf, det har jag alltid velat göra =)
  • @suncar: kanske ska bli ett specialpris? perfect foul on fanatic :D (om du någon gång lyckas med detta, meddela mig då så bjuder jag på en helkväll för att fira! :D (känns ganska lugnt att lova detta då det enligt mig inte kommer hända (eller jo, om motståndaren spelar eclipse osv, men då rör det sig inte om turneringsspel (vilket jag i och för sig inte sa att de måste gälla, så foula på!)))
  • Men nu ska ju mina gobbos spela i silly season så jag ska horda dirty tricks så jag får eclipse och se till så detta sker,så får vi se vad som händer då =)
    Först ut är ju Thursablots ogres som ska stampa ner mig lite =)
  • Lycka till Viking :)
  • @brocCooli : Utmaningen är antagen =)
  • brocCooLi said:

    okej, har läst reglerna lite till, speciellt s 11 om knock downs och injuries.
    där står mycket riktigt att om spelaren ligger stunned så vänder du på den, 'turn face up', nästa runda.

    men det finns också en bild precis ovanför rubriken 'Injuries' med texten:
    "Left: Player on his side, lying face up (Prone). Right: Standing player."

    jag tolkar detta som att face up och prone är samma sak. så när du vänder en spelare, 'turn face up', så blir det placed prone iom att prone och face up är samma sak.

    detta är i alla fall min tolkning av det hela.

    @Viking: håller till viss del med 100%, samtidigt typ älskar jag att sådana här diskussioner uppstår!

    du missar en viktig sak här Ty. Det är skillnad på Placed Prone och placed prone.
  • @Pellevin: ja alltid är det något. men i exemplet med lying face up är det ju Prone och inte prone. så möjligen att när du vänder från stunned blir placed Prone och inte placed prone eller Placed Prone?