coma said:Jag skulle börja med en ogre, dark elf, råtta, 3 RR, apo och reserver. Sedan köpa in gobbo och troll. Det handlar väl mycket om du vill spela dom optimalt eller så roligt som möjligt? Jag siktar på medelvägen med mitt CP-lag i svenska ligan.
Lard said:Jag skulle spela:
Gobbo 40K
Skaven 50K
Delf 70K
Troll 110K
Mino 150K
6 maurauder 300K
4 rr 280K
Tycker det är viktigt att skilla mino så snabbt som möjligt och bryr mig inte så mycket om att ott försöken blir sämre. Om jag skulle droppa en rr skulle jag ta med 3:e bigguy framför apo.
khanmank said:Jag kör helst Ogre och Mino men det kostar ju så förb-t mycket så trollet sparar pengar. MInon får väl blitza oavbrutet och så får man sura när han blir förbannad.
Råttan har MA7 (jo jag vet AV7) och blir snabbast i laget så han blir den som kanske får göra panikrusningar och assista lite defensivt och lägga TZ här och där. Sen är det ju Pact så varför bara köra med marauders? Man "måste" ju ha med alla raser annars blir det ju inget kul JU!
coma said:Jag tänker såhär: Troll är dumma och gör mest bort sig och i det här laget vill jag ha reserver i första hand. Dels för att foula men också för att inte hamna i man-underläge. Jag tycker det är bra med två BG men eftersom man inte har en enda block från början så vill jag att laget skall ha lite mer grundskills innan jag plockar in trollet. Gobbon är helt lysande och står därför först på tur för inköp men det går såklart att köpa in honom direkt om man vill. Trist att få den första och kanske tom den andra mvp:n på honom dock.
OTTD är roligt men långt ifrån en given strategi utan mer än bonus.
Råttan är ju den snabbaste killen i hela laget och är därför given för mig. Han blir en riktigt bra ballcarrier med några normal skills.
Som inducements så beror det väldigt mycket på vad jag möter men en extra BG är ju alltid nice för de är ju lika bra som en oskillad rostrad spelare. Annars gillar jag motorsåg för den stora potentialen men också för att det är så himla Blood Bowl :D
Skall man spela något Chaos lag får man nog vara beredd på att köra ett långt race med dem om man vill att laget skall prestera och så även med Chaos pact.
Lard said:Jag tycker trollet är så prisvärt på 110K, jag spelar mina troll mest som roadblocks, dvs slår inte så ofta med dem utan knallar mest in i närkontakt med spelare med låg AG och helst inte block, typ Blackorks.
Guard kan du ta på mauraders så bigguys behöver inte ta det. Jag skulle hellre ta BT eller SF för att göra dem drygare för motståndaren att kontrollera. Skill på minon: Jug , sedan BT, sedan SF typ. (block på dubbel, har man jug kanske claw/tentackles/pro på dubbel)
Lard said:BT på minon för att dodga med AG 5 in i flera tacklezones i en cage och blitza bollhållaren är inte helt fel...
regelboken said:A player with Horns may use them to butt an opponent. Horns add 1 to the player´s Strength for any block(s) he make during a Blitz Action.
Lard said:Inte viktigare än jug, men viktigare än SF enligt mig.
ST 6 har Minon bara när han slår blocken, inte när han flyttar.
regelboken said:A player with Horns may use them to butt an opponent. Horns add 1 to the player´s Strength for any block(s) he make during a Blitz Action.
pedda said:Tack, då har jag trott fel innan. Hörde det på 3DB och kollade aldrig efter vad som stod i regelboken.
Är det inte ganska riskabelt att dodga in?
Borde väl bli AG5 , dvs 2+, men minus för 3 TZ och plus för själva dodgen, dvs 4+ och det på en spelare med Loner.
Är det inte bättre att utveckla delfen som cage breaker?
Wrestle, Strip Ball, Leap och VLL?
JohnnyD said:Det här laget är ju helt uppåt väggarna galet. Jag tror inte det finns något riktigt svar på vad som är bättre eller sämre när det kommer till pact. Det kan ju utvecklas i stort sätt hur som helst. DE kan bli ball-sacker, fantastisk receiver, bästa interceptorn i spelet eller bara en ballcarrier av rang. Jag tror dock inte att en leapande ball-sacker DE är det "bästa" när allt kommer kring. Det är så mycket som behöver funka i övrigt även om du lyckas poppa bollen; en goblin med big hand, two heads, en skaven att ta emot den etc, och alla på exakt rätt plats. Då tror jag mer på att jobba med big guys och guard på marauders för att trycka till motståndarn, sen använda DE som en receiver/blitzer. En Marauder kan lätt utvecklas till en fantastisk thrower att använda i offence. Skaven till blitzer. Goblin till receiver/ball retriever i TZ's. Massor av val, nästan för många!!! Men skoj :-D
Per_ said:Tentacles på S3 har jag mycket, mycket goda erfarenheter av. Det som händer vid ev fail kan vara otroligt besvärligt för motståndaren.
Roland said:fast tents på S3 funkar väl sådär bra, eller? stor sannolikhet att man kommer loss.
ev svans gör kanske mer nytta?
Per_ said:Tidigt i lagets framfart är Block/Wrestle alltid viktigt. Dodge på alven. Lite av charmen är annars den blanka sidan som Marauders ger.
Ogre och Troll har jag kört guard+SF på. Minotauren har jag haft tur med, Block, Tentacles, SF. Kör Happily Infected i Stockbowl. Jag vill helst ha dom stora till semi-passiva enheter som är i vägen medan dom mindre gör jobbet.
Per_ said:Det är ett inte solklart val, det är jag helt medveten om. Har en modell med tentacles i mitt lag (S3) och det funkar riktigt, riktigt bra med den. Det är ingen turnover direkt som med dodge fail (prehensile tail) och det är ett slag som motståndaren oftast lyckas med.
Men även om man klarar tentecles-slaget så måste man dodga ut. Därför tycker jag att det funkar till slut. Vidare så är det rätt ofta jag vill stoppa Gutter Runners/Skinks/Gobbos och dom har S2 så lite bättre odds där.
Vinsten är oftast inte att min motståndare fastnar när denne springer. Det är att andra modeller slår bort min markeringspjäs och det kostar lite strul för min motståndare.
Är du kaxig så testa med en Marauder. :D
stashman said:Chaos Pact har potential att bli ett superlag med tillgång till mutationer, passing och strength skills.
Killers - claw, mb, pile on
Blockers - standfirm, guard, foul apperance
Quarterback - accurate, strong arm, big hand
Reciever - extra arms, two heads, nerves of steel
Marker - shadowing, tentacles, prehensile tail
It looks like you're new here. If you want to get involved, click one of these buttons!
Swedish Blood Bowl Alliance drivs med donationer. Hjälp oss att hålla SweBBA uppe genom att donera. 50 kronor om året eller så vore väldigt uppskattat!
Swish till 076-3184149 går också bra. Mail till admin: magnus punkt lyrberg snabel-a gmail punkt com