Inför Spelarmötet 16/12
  • Tänkte börja samla ihop samtalspunkter inför spelarmötet i December.
    Nedan kan ni skriva det ni vill ta upp samt starta en ny tråd för diskussion som ämnet

1: BB7
    Ska vi starta en BB7 liga som leds av Duckwing?
    http://swebba.com/index.php?p=/discussion/1247/bb7-turneringsregler-feedback

2. Legender - Starplayers som når 176 spp å retireas, kan hyras som starplayer, mestadels av flufforsak (Razta)

3. Piling on - Den är nerfad nu, som en optional rule enligt reglerna. Vill vi ha kvar denna nerf, personligen vet jag inte om den behövs med redraft reglerna. (Tillåta med pro?) (Razta)

4. Rostered stars - Behöver inte så mkt mer genomgång. (Razta)

5. Raising funds - Att kunna spela friendly matcher? (Razta)

6. Lustiga miniligor/cuper i open som kan ge kul bonusar. (Razta)

7: Special Staff http://forum.swebba.se/index.php?p=/discussion/1251/diskussion-special-staff
    7A. Wizard: Ta bort gamla (150 k) (Duckwing)
    7B: Wizard from Spike!:Reintroducing the wizard inducement as the hireling sports-wizard. Costs 150k.
    Has two spells: the classic fireball and the ability to turn a player into a frog. If a coach rolls over the target player's strength or a natural 6, they'll turn the target player into a frog.
    Frog Stats: MA5 ST1 AG4 AV4 - Dodge, Leap, No Hands, Stunty, Titchy, Very Long Legs
    7C. Wizard: lägg till billiga (Duckwing)
    7D. Nya inducements: de från DZ2 ja/nej (Duckwing)
    https://fumbbl.com/index.php?name=PNphpBB2&file=viewtopic&t=2914

8: Standardisera gummiringfärg för olika färdigheter. (Martin08)
    Även ha ett namn på den standarden.
    Helst en förkortning, med både bokstäver, siffror och gärna ett bindestreck eller två.
    DeJGRA-V3 (DetJävlaGummiRingsAnvändandet-Version3) (Imp)

9: Matchnamnet för Open. förslag för ett förtydligande av detta (Juiblex)
    - Texten skall visa vilken regelverk som gäller (Regular, Dungeon eller Boat)
    - Siffran skall visa om det är första, andra eller tredje matchen mot denna motståndare.
    Ex. Boat invasion Rond 2 = Boat Rules, andra matchen mot denna coach.
    Ex 2. Blood match Rond 1 = Blood Bowl regler, Första matchen mot denna coach.
    Idag så är det en blandning av antal matcher, ingen siffra och antal matcher mot samma coach....

Förslag: B=Boat, R=Regular, D=Dungeon (Morn)

10: Nya lag till open : Röstades ner förra mötet men nu kanske det finns andra tankar (Duckwing)
    http://bb.marmeladov.com/GWnewTeams/

11: Inducement reglerna bör gå tillbaka till systemet som användes i LRB6 och CRP (Steave]
    http://swebba.com/index.php?p=/discussion/1258/inducement-reglerna-infoer-spelarmoetet
    Förslag: som tidigare dock så får max 40k får läggas till pettycash ur kassan
  • 2. Legender - Starplayers som når 176 spp å retireas, kan hyras som starplayer, mestadels av flufforsak

3. Piling on - Den är nerfad nu, som en optional rule enligt reglerna. Vill vi ha kvar denna nerf, personligen vet jag inte om den behövs med redraft reglerna. (Tillåta med pro?)

4. Rostered stars - Behöver inte så mkt mer genomgång.

5. Raising funds - Att kunna spela friendly matcher?

6. Lustiga miniligor/cuper i open som kan ge kul bonusar.
  • Jag tar gärna upp en diskussion om de nya inducements som finns i DZ2 igen.
    Eftersom det var ECTS motstånd mot den nya billigare sämre wizarden så kan väl den vara en separat punkt?
    Dessutom att ta bort den gamla wizarden för 150 guld som inte finns med i nuvarande reglerna.
  • Duckwing said:

Dessutom att ta bort den gamla wizarden för 150 guld som inte finns med i nuvarande reglerna.

Enligt NAF ingår den i de nuvarande reglerna.
  • Inte för att lägga mig i er liga, men bara för att uppmärksamma så finns ju fler wizards i Spike!#1-3. Däribland "Sports Wizard" som är väldigt lik den ur CRP, lite nerfad dock.
  • @tjub det är alltid positivt med input.
  • Pellevin said:

Duckwing said:

Enligt NAF ingår den i de nuvarande reglerna.

Den ingår i NAF-turneringar. Det har inget med ligaspel att göra.
  • Det har allt med StockBowl att göra då vi använder NAFs regelverk som norm för vår verksamhet.
  • Pellevin said:

Det har allt med StockBowl att göra då vi använder NAFs regelverk som norm för vår verksamhet.

I Stockbowls regler står det överst:

1. StockBowl Base Rules

We use the Blood Bowl 2016 rules unless otherwise stated.

Om några regler anpassas efter NAF:s turneringsregler så är det alltså husregler bestämda på enskild basis.
  • Du har en poäng med att det kan tolkas så, men om du kollar nästa stycke så ser du att det där länkas till CRP.

Men egentligen så är inget av detta viktigt i denna diskussion. Allt hänger på vad som avses med "nuvarande regler". Och det förefaller som att du menar att det är GW som gäller, medan jag håller NAF högre.
  • Jag vill standardisera gummiringfärganvändandet för olika färdigheter.
    Jag vill även ha ett namn på den standarden.
    Helst en förkortning, med både bokstäver, siffror och gärna ett bindestreck eller två.
  • DeJGRA-V3

DetJävlaGummiRingsAnvändandet-Version3
  • Ett förslag som jag skulle vilja framför är Matchnamnet för Open-ligan.
    Idag så framgår det för det mesta vilket regelverk som är spelat, men sedan är det lite olika gällande nummer...

Mitt förslag är bara en förtydligande av detta namn...
    - Texten skall visa vilken regelverk som gäller (Regular, Dungeon eller Boat)
    - Siffran skall visa om det är första, andra eller tredje matchen mot denna motståndare.
    Ex. Boat invasion Rond 2 = Boat Rules, andra matchen mot denna coach.
    Ex 2. Blood match Rond 1 = Blood Bowl regler, Första matchen mot denna coach.

Idag så är det en blandning av antal matcher, ingen siffra och antal matcher mot samma coach....
  • Har uppdaterat huvudtråden med de frågor som ni nämnt här
  • Morn82 said:

7D. Nya inducements: de från DZ2 ja/nej (Duckwing)

Ja, enligt denna tråd: http://forum.swebba.se/index.php?p=/discussion/1251/diskussion-special-staff#Item_6
  • En till sak. De där lagen som röstades ner från att bli tillåtna i ligan förra spelarmötet? Jag har glömt var jag hittar info om dem men kan vi inte överväga att prova dem endast i open ligan?
  • Duckwing said:

En till sak. De där lagen som röstades ner från att bli tillåtna i ligan förra spelarmötet? Jag har glömt var jag hittar info om dem men kan vi inte överväga att prova dem endast i open ligan?

Dom finns i BB appen "my dugout" tror att dom finns länkade av pellevin om du gräver lite i forumet.
  • Angående

Wizard from Spike!:Reintroducing the wizard inducement as the hireling sports-wizard. Costs 150k.
    Has two spells: the classic fireball and the ability to turn a player into a frog. If a coach rolls over the target player's strength or a natural 6, they'll turn the target player into a frog.
    Frog Stats: MA5 ST1 AG4 AV4 - Dodge, Leap, No Hands, Stunty, Titchy, Very Long Legs

Menas det att man bara kan använda den ena av de två trollformlarna under en match precis som med den gamla, eller kan man använda båda en gång?
  • Detta vad det jag hittade på nätet men det är ingen komplett regeltext.
    Behöver någon som har själva tidningen som kan dubbelkolla regeln.
  • Duckwing said:

Angående

Wizard from Spike!:Reintroducing the wizard inducement as the hireling sports-wizard. Costs 150k.

Menas det att man bara kan använda den ena av de två trollformlarna under en match precis som med den gamla, eller kan man använda båda en gång?

Det står i reglerna, en Wiz kan bara kasta en spell. Sen ska modellen tas bort.

Wizards som finn utöver Horatio eller vad han heter är:
    Chaos Sorceror - chaos, pact, nurgle, chaos dwarfs
    Sports Wizard - alla
    Weather Mage - alla
    Druchii Sports Sorceress - dark elf, pro elf
    Horticulturalist of Nurgle - chaos, pact, nurgle

Sen finns de ett par inducements till i Spike!, vissa specifika och vissa generella.
  • Inducement reglerna bör gå tillbaka till systemet som användes i LRB6 och CRP, och som det förtydligats även ska gälla i BB2016 - alltså så att all cash man vill lägga på inducements från kassan läggs till ens TV och justerar hur mycket petty cash som delas ut.

Tydligen så nämndes det inte explicit i BB2016 boken, men det har förtydligasts flera gånger att regeln inte har ändrats från GWs sida.

Facebookbekräftelse, "straight from the horses mouth"
    Inte helt 100 på vilken roll JT-Y har, men baserat på alla andra som postar så är han tydligen auktoritet
    Även NAF kör de reglerna

Det som ska gälla är alltså detta:

Q. Can you explain the steps for calculating Inducements in a bit more detail please?

A. Yes, there does appear to be some confusion over this, so here’s the sequence broken down into more easily followed steps:

1. Starting with the team with the highest team value, each coach looks at their Treasury and decides if they will spend any of their gold on Inducements. This gold is transferred out of the Treasury and immediately increases Team Value accordingly.

2. The coach with the lower Team Value after gold has been transferred out of the Treasury is granted an additional amount of ‘petty cash’ equal to the difference in Team Values as they currently stand.

3. Next, the coach with the higher Team Value at the start of step 2 decides which Inducements they will spend any available gold on.

4. Finally, the coach with the lower Team Value at the start of step 2 spends their gold on Inducements.

5. Remember that at the end of step 2 both teams will have an equal Team Value. It may be the case that after Inducements have been announced, one team has some change left that cannot be spent. This is discarded.

• Reglerna på hemsidan behöver uppdateras gällande punkt 7. Frequently Asked Questions (FAQ´s)
    " Do the team reset after each season?
    No you will keep the teams as they are between seasons, with the exception that any Miss Next Game are waived.
    A coach may choose to play with another team for next season, but may only enter one team for each season."

Det här bör uppdateras för förtydliga att vi redraftar lagen mellan säsonger.