2ed Painted Love
  • Den observante följaren av SweBBA forumet kommer att ha uppfatta att jag för tillfället jagar en massa gamla 2ed modeller till blood bowl. I min värld är den upplagan av spelet modellmässigt den mest imponerade samt att jag gillar storleen modellerna hade på den tiden. I denna tråd tänker jag nu lägga upp mina 2ed projekt i och med att de börjar målas samt att jag uppmanar andra som målar 2ed lag att också lägga upp era alster här.

Först ut är ett 2ed ogrelag. Detta är ett ganska intressant lag. För det första finns det 4 olika ogre modeller från 2ed blood bowl men det finns även modeller från warhammer fantasy från samma tid i samma stil. Nedan har jag fem blood bowl ogres och en WF ogre, gissa vilken...
    Sedan finns det massor med olika snotling modeller. De finns dessutom i olika storlekar där några modeller var lite större och de flesta lite mindre. Antagligen var det tänkt att man skulle ha flera av de mindre modellerna på samma bas likt hur snotlings hanterades i dåtidens WF och 40K. Eftersom det finns så många olika snotlingsmodeller brukar de vara svåra att få tag på samtliga, vilket nitiska samlare av BB-modeller försöker. Detta gör att de per vikt nog är bland det dyraste du kan köpa i den här hobbyn, eller som @Kaju sa: " De är värda mer än guld!"

Laget nedan har jag tvättat/rensat, limmat på plattor och sandat plattorna. Ogrena har 40mm plattor och snotlings har fått 20mm, dvs lite större och lite mindre baser än standard 25mm baser (BB16 har 32mm baser om jag inte minns fel). Sedan har de grundsprejas svarta för att slutligen få en vit spray i 45-graders vinkel över sig för att skapa lite naturliga skuggor (Inspirerat av @imp som beskrev tekniken zenit high lights i sin pysseltråd men jag hade bara svart och vit spray hemma och ingen grå). Snotlingen som är så små blev typ bara vita av detta men på ogres-en kom många fina detaljer fram. Nu ska de bara målas i tunna lager så att skuggningen bibehålls...

image

Funkar inte bilden för dig så finns den i detta album: https://photos.app.goo.gl/bs4CwqYVfRtnn1vj8
  • Bilden funkar inte.
    Kan någon förklara för mig skillnaden mellan 1a 2a 3a ed?
  • För spelets historia med olika editioner, se: http://www.blood-bowl-miniatures.de/teams_category/bb_2ed/
  • @DavidD 1:ed är dubbelvikt papp med tryck, 2:ed är de klassiska tenngubbarna med en cyberfantasy look, 3:ed är väldigt warhammer fantasy inspirerade. Det är så klart lite djupare än så men enkelt beskrivet tycker jag iaf att skillnaden mynnar ut på det viset.

@Lard De "stora" snotsen är star players. Saknar du några av de stora eller små kanske jag har några till övers ;)
  • Oj, Cyberfantasy låter awesome
  • @coma : vilka stora har du till övers? Jag har endast näspetaren och saknar de andra.
  • Funkar inte för mig @Lard. Har du testat använda http://postimage.org?
  • image
    Nu då?
  • Nu funkar det!
  • 2a fr vänster är warhammer ogre va?
  • suncar said:

2a fr vänster är warhammer ogre va?

Hur mycket satsar du på det?

Spoiler:
    jo det är den modellen, den passar dock in väldigt bra enligt mig...

• Kul, det är fina modeller!
  • 40 000 000 000! Närå.

Men jag håller med, tror det är samma skulptör (jes Godwin) som gjort ogresarna. Riktigt karaktärsfulla är de.
  • Buckan said:

saknar den här rackaren
    image

Han borde ju definitivt vara med i laget. Någon som har han?

• klart jag har. i mitt chaos pact lag med 1ed bara.
  • Buckan said:

klart jag har. i mitt chaos pact lag med 1ed bara.

Frågande mest för att byta till mig ett exemplar av den...